Annons:
Etikettträdgårdens-byggprojekt
Läst 3986 ggr
Rwawr
2018-12-29 23:40

Bergstomt

~ Vet inte om detta är rätt forum men testar ändå ~ Till våren flyttar vi till vårt första lilla hus med ca 2000kvm tomt, dock bergstomt. Men minimal yta gräsmatta. Nån som fått till en tjusig trädgård trots bergstomt? Har ingen aning eller koll alls på hur vi ska göra. Lägg gärna in bilder eller inspiration!

Annons:
Codonopsis
2018-12-30 11:52
#1

Det är nog en av de vackraste miljöer man kan ha att skapa en trädgård i. Men det kräver en hel del, framförallt vad det gäller växter som är anpassade till en sådan extrem miljö. Men de finns så bara att börja läsa på.

Utan bild är det svårt att föreställa sig hur det ser ut men vanligen brukar växtlighet, alltså ogräs, bita sig fast i sprickor och fördjupningar, allt måste noga rensas bort  innan plantering av mera sköra växter som inte tål konkurrens. 

En bra regel att hålla sig till, rada inte stenar i cirklar eller fyrkanter runt växterna, i en naturmiljö där allt är grundat på asymmetri sticker sådana arrangemang oundvikligen i ögat och passar inte in i helheten.

Såhär kan det se ut;

http://rosenholm.se/?page_id=6806

Rwawr
2018-12-30 12:57
#2

Vi såg tomten endast på sena hösten och tyckte det var svårt att se.. dock är det en gammal man som bott där och skulle säga att det mesta säkert är ogräs! Plus att jag är riktigt icke påläst då jag bara bott i lägenhet bland betonghus hela livet. Men intresset finns! Länken var toppen! Precis vad jag behöver för att kunna ha nåt att spinna vidare på 😄

Zepp
2019-01-29 22:29
#3

Garanterat en massa ogräs!

O andrasidan, det tar iallafall två år innan du vet vad du vill göra på den tomten.

Såå i början rensa ogräs, introducera några växter, se hur de mår.

Prata med din lokala trädgårdsmästare, så säljer hen gärna växter som eventuellt kan passa på din tomt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sindri
2019-02-16 19:48
#4

Finns det lite större skrevor borde du kunna ha t ex hallon- eller svartvinbärsbuske. Blåbär skulle kunna passa bra också. Gräslök har jag hittat vildväxande på berg så det går säkert bra.

Rwawr
2019-02-17 07:55
#5

# Okej! Det måste jag kolla faktiskt.. det är väldigt sluttande iallafall på ena sidan och där nere kan jag tänka mig att det kanske går, minns knappt hur tomten ser ut mer än massa barrträd å lite björkar. Ska bli kul när våren och sommaren kommer!

Sindri
2019-02-17 08:45
#6

Det rä roligt med några träd på tomten, men innan ni planerar resten så tänk efter hur ni vill ha det med träden.

Björkar är fina, men dricker väldigt mycket vatten. De kan vara bra att ha om man har en liten sänka där det ofta samlas vatten, då hjälper björkarna till att "dränera" marken. Är det däremot torrt bör man fundera på att ta bort lite björk. Sen beror det lite på hur gamla och i vilket skick björkarna är. Vi hade en enorm risig gammal björk på vår tomt, som vi sågade ner några meter på för snart 30 år sedan. Det växte så småningom ut en rätt fin krona.
Personligen gillar jag inte barrträd i villaområden. Tycker de skräpar ner så otroligt mycket, och de tar så mycket ljus under den mörka årstiden.

Annons:
Codonopsis
2019-02-18 17:01
#7

Barrträd är för mig något av det vackraste man kan ha i en trädgård. Nu menar jag inte alla dessa förvuxna sockertoppsgranar och annat som planterades på 70 - 80-talen utan miniatyrer av barrträd s.k. häxkvastar. De finns i alla former med olika barr, en del silvriga,  andra  med långa ,vridna barr och de ger färg åt trädgården året runt. De är mycket långsamväxande, bara någon cm i året i tillväxt vilket också betyder att de blir väldigt täta och välformade.

Passar utmärkt i en sten- eller grusträdgård att njuta av under årets alla månader.

Sindri
2019-02-18 20:14
#8

Jag pratar mer om de där 10-metersbjässarna som svajar oroväckande och strör barr vida omkring sig i stormarna.

Samt en "skulle blivit granhäck" som bara ränt iväg med kala stammar 3 meter upp och sedan lite grönt som trängs däruppe, för den blev ju aldrig gallrad heller…..

Rwawr
2019-02-19 07:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

#8 det finns nog mycket sånt… Känns de som 😂 så att vänta och de vad allt är för att sedan rensa upp är nog verkligen steg ett. Sedan sluttar det en heel del! Vet inte riktigt hur man ska göra där.. som #7 säger finns det fina barrträd osv oxå. Kanske få ut lite såna där senare i livet… Zoomar in på en av mäklarens bilder från hösten. Vi får nycklarna i veckan så ska bli spännande 😂

Sindri
2019-02-19 13:08
#10

Det  ser ut som en riktig skogstomt. Om träden ligger på södra delen av tomten kan det bli svårt att odla så de kommer att skymma solen. Å andra sidan så skyddar de mot vind också.  Så det är bra att bo in sig ett tag, lära sig hur solen står och går, varifrån vinden oftast kommer.

Nedanför balkongen man ser skulle det nog vara möjligt att bygga upp någon sorts terrassering. Tänker mig endera stenar, plattor eller trä för att bygga upp en någorlunda rak plattform som man sedan fyller ut och ställer en pallkrage på, lägger duk underst och sedan fyller med jord. Börja med små lotter för att se om du tycker jobbet är värt det.

Rwawr
2019-02-19 14:19
#11

Man har söder i ryggen om man tänker på hur bilden är tagen.. solen borde gå ner bakom de träden på bild. Men ja måste lära hur allt står och beter sig 😂

[Forest]
2019-02-25 10:21
#12

Bekanta till oss har sommarstuga som du visar sluttande berg med mossa/gräs och stickande barr och kottar man går sällan barfota 😃 Dom hade dock lite mer uteplats i gräs dom gjorde en slätare mark på ena kortsidan (solen lös skönt på den sidan) det vart sten som ram sen en massa grus som grund på med jord och sen gräs.

Rwawr
2019-04-01 14:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Jag har inte blivit smartare kring vår tomt.. Mycket berg och mossa.. och massa sly som måste rensas bort lite varstans. Hur är det med att rensa berg? Nån som har erfarenhet eller tips och idéer? Bifogar en bild.. huset är liksom i en svacka så har både sluttande berg uppifrån och ner och från huset och ner… 😂 knappt nån plan yta.

Annons:
Zepp
2019-04-02 21:25
#14

Ja altså det ser jättefint ut på bilden.. men jag är nog lite skadad?

Iallafall, det ser ut som i naturen, det är idealet tycker jag!

Hur som helst så går åren och växtligheten förändras, dvs om man vill hålla det lite ursprungligt som det var när man köpte så får man lägga lite tankar och arbete på att hålla det så.

Enklast vore ju att anlita en sprängfirma och plana ut hela tomten.. men vem vill bo så?

Iallafall ta dig tid, tänk till innan du gör något förhastat, för tar du bort en buske är det inte säkert att den kommer tillbaka igen under din livstid.

Det är väl främst just kring själva huset, där man kan tänka sig lite mer umgängesytor, som man bör börja?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Rwawr
2019-04-03 07:32
#15

Plana ut tomten vill vi inte.. men finns en tanke på att bygga en rund altan på toppen av ett berg och då är jag inte så sugen på mossan.

Zepp
2019-04-05 20:19
#16

Det är som du säger, dvs antingen anpassar man sina drömmar till den tomt man köpt.. eller så spränger man hela skiten plant.

För övrigt så vore det dels snyggt samt naturligt med mossa runt er altan!

Om man säger som så, mossan lär inte växa upp genom er altan hur som helst.

Oså är det såå himla snyggt med ljung!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sarah
2019-04-06 21:24
#17

Vi har bergstomt, ish. Den är som uppdelad i etager men berg, tallskog, ekdunge, lite gräsmatta, stenrösen osv. Tomten är 2200m2 men den är uppdelat i mängder av små områden som ändå hänger ihop. Huset ligger på den mittersta etagen. Vi har bott här i 4 år och såg bara tomten under snö innan vi köpte. Det är en väldigt rolig tomt, det händer saker överallt. Den är lite förfallen då vi inte haft tid med rabatterna medan jag byggt upp mitt grönsaksodlande och vi fått två barn. Men i år blir det bättre. Iaf, det är massor av rabatter uppmurade, samt en liten damm. Så mitt tips är att följa naturen och anpassa er. Bygg terrasser i sten där det passar med berget. Jorden ni har är sannolikt sur så kolla in surjordsväxter att sätta där ni inte har rabatter.

Rwawr
2019-04-11 15:13
#18

#17 låter lite son våran tomt, inte alls lärt mig den än. Tycker allt mest ser skräpigt ut och har svårt att veta hur jag ska göra för att det ska bli lite finare utan att lägga en förmögenhet innan man vet hur allt beter sig…

Sarah
2019-04-11 16:25
#19

#18 vänta ett år så då du ser den i alla årstider.

Rwawr
2019-04-11 22:43
#20

#19 lär aldrig hända hahah var redan fått en hel del och de måste ju ut. Och står inte ut med allt som gör att det känns skräpigt.

Annons:
Codonopsis
2019-04-12 07:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#21

Varje vår ser det skräpigt ut på alla tomter och trädgårdar, när det börjar växa ser det snabbt annorlunda ut.

Du har en vacker och unik tomt som du bör bevara och inte omvandla  till en traditionell trädgård, ta tillvara tomtens  atmosfär och miljö, förstärk den i stället för att utplåna den. Mossa är vackert, jag har planterat och odlat mossa i många år.

Börja inte med att köpa växter, fundera istället på hur du kan planera din tomt och när du bestämt dig, gör i ordning en plantering i taget. Då vet du också vilka växter som passar. Om du börjar med växtinköp kommer du bara att trycka ner växterna någonstans utan reflektion och kanske utan att veta vad just denna växt behöver.

Fel växt  kommer se ut som en Alien i den vackra naturmiljön.

Jag bor i skogen på en stenig mark där jag under många år grävt mig fram och omvandlat skogen till en skogsträdgård, en liten bit i taget. En övervägande del är stora surjordsplanteringar med massor av Rhododendron, ljung och andra växter som passar in i miljön.  Idag har jag en stor trädgård med tusentals växter och ja, det är jätteskräpigt varje vår. Det tar ungefär 2 månader heltid, att gå igenom hela trädgården på våren, plocka bort skräp, klippa ner allt som inte hanns med i höstas, gödsla och fylla på ny jord i samtliga planteringar men sedan blir det fint.

Några ögonblicksbilder från det som en gång var skog och ogräs.

Rwawr
2019-04-12 09:15
#22

#21 Super fint! Skulle gärna vilja se mer!

Sarah
2019-04-12 10:39
#23

#20 det som måste ut kan du plantera på en temporär plats, tills du ser bättre var det passar. Var det passar kommer du ha svårt att veta innan du sett tomten i alla årstider. Jag älskar ex Hosta, därför har jag köpt på mig en del när jag hittat billiga plantor, sen har jag satt dem i en temporär rabatt där de kan växa tills jag vet var de passar. Nu håller jag som sagr på att gräva upp en stor rabatt och när den är klar ska en del hosta få flytta dit.

Rwawr
2019-04-12 11:38
#24

#23 ja så kommer det nog få bli faktiskt. Just nu funderar jag mest på bergen och om jag ska lämna all hemsk vit mossa eller ta bort de.

Codonopsis
2019-04-12 16:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 7
Förhandsgranskning av bild 2 av 7
Förhandsgranskning av bild 3 av 7
Förhandsgranskning av bild 4 av 7
Förhandsgranskning av bild 5 av 7
Förhandsgranskning av bild 6 av 7
Förhandsgranskning av bild 7 av 7
#25

Här kommer fler bilder. Jag vet inte var du bor och om ni har kommunalt vatten, vi har egen borrad brunn och det har varit bekymmersamt med att hålla trädgården vid liv, har förlorat mycket växter de senaste 5 åren pga av torkan. Jag bor östra sidan av landet och där är mycket problematiskt med grundvattennivåerna.  Sätt ut vattentunnor, räcker inte långt men  bidrar ändå.

Vitmossa är grön, det som växer på berget är en lav, viktig i våra ekosystem.

Rwawr
2019-04-12 17:03
#26

#25 Super vackert!! Vi har kommunalt vatten en bit utanför sthlm. Såklart ska den vara viktig oxå 😂

Zepp
2019-04-21 16:21
#27

Nu så har du ju den tomt du har.. så då får man anpassa sina ideal till den!

Alternativet är att sälja och köpa något annat!

Hur som helst, naturen lär knappast anpassa sig till dig.. men nu kommer det positiva, lär känna din tomt, gör lite olika förändringar varje år, utifall du vill ändra på något, men inte för många samma år!

Dvs du kan få värsta botaniska trädgården utifall du vill tillbringa all din tid där ute.. oandrasidan så om du iallafall är helt normal så kan du ta utgångspunkt från tomten och fixa lite för en helt normal bergstomt om du vill där du och andra kan trivas.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Sarah
2019-04-21 16:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#28

Här är några bilder på hur vår tomt ser ut på berget.

Zepp
2019-04-21 17:38
#29

Fin redan som den är ju!

Du får i stället inrikta dig på att förvalta den!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sarah
2019-04-21 17:47
#30

#30 menar du mig? Ja det är det vi gör. Älskar vår tomt.

Zepp
2019-04-21 17:51
#31

Jag blandade ihop dig med TS!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sarafiaklara
2019-04-24 12:50
#32

Har du kollat på serien ”Big Dreams Small Spaces” (två säsonger finns hos Netflix, tror att det går att hitta på Youtube också)? I säsong 1 avsnitt 3 jobbar de med en trädgård där stora delar av trädgården består av en bit berg med växter. Det ser ju inte ut exakt som din trädgård men kan kanske inspirera kring hur du kan tänka om vad som ska tas bort eller läggas till. Sen är jag iofs väldigt svag för Monty Don 😀

Rwawr
2019-04-24 15:52
#33

#32 det ska jag absolut kolla :)

Upp till toppen
Annons: