Varje vår ser det skräpigt ut på alla tomter och trädgårdar, när det börjar växa ser det snabbt annorlunda ut.
Du har en vacker och unik tomt som du bör bevara och inte omvandla till en traditionell trädgård, ta tillvara tomtens atmosfär och miljö, förstärk den i stället för att utplåna den. Mossa är vackert, jag har planterat och odlat mossa i många år.
Börja inte med att köpa växter, fundera istället på hur du kan planera din tomt och när du bestämt dig, gör i ordning en plantering i taget. Då vet du också vilka växter som passar. Om du börjar med växtinköp kommer du bara att trycka ner växterna någonstans utan reflektion och kanske utan att veta vad just denna växt behöver.
Fel växt kommer se ut som en Alien i den vackra naturmiljön.
Jag bor i skogen på en stenig mark där jag under många år grävt mig fram och omvandlat skogen till en skogsträdgård, en liten bit i taget. En övervägande del är stora surjordsplanteringar med massor av Rhododendron, ljung och andra växter som passar in i miljön. Idag har jag en stor trädgård med tusentals växter och ja, det är jätteskräpigt varje vår. Det tar ungefär 2 månader heltid, att gå igenom hela trädgården på våren, plocka bort skräp, klippa ner allt som inte hanns med i höstas, gödsla och fylla på ny jord i samtliga planteringar men sedan blir det fint.
Några ögonblicksbilder från det som en gång var skog och ogräs.