Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Annat som lever

Hjälp med Hortensia

2018-11-24 10:17 #0 av: Tant Grön

Har en Hortensia som blommat så fint hela sommaren. Det är alltså en krukhortensia, inte en sådan som man har ute. För en tid sedan vissnade den ner, men det blev inte av att jag kastade den, den står bakom en gardin. Så idag när jag skulle kasta den fick jag se att det kommit små nya gröna skott, trots att den inte fått vatten på ett tag.
Vad tror ni, är det någon idé att försöka övervintra den inne? (Har ingen kall plats att ha den på.) Har inte satt ut den, för det försökte jag förra året, men den överlevde inte.

Anmäl
2018-11-24 10:30 #1 av: beem

Jag tror du ska försöka övervintra den. När den skjuter nya skott tyder det ju på att chansen är stor att det går bra. Jag övervintrar min Hortensia i vanlig rumstemp. 

Jag har den i en kruka med självbevattning pga att den sommartid drar mycket vatten. Under vintern fyller jag inte på lika ofta som under sommaren.

Fortsätt att vattna den som övriga krukväxter.

Anmäl
2018-11-24 10:43 #2 av: Tant Grön

Åh, vad roligt att höra att det kan gå. Den har varit så fin och tacksam, och blommat hela sommaren. Skall klippa ner allt det döda idag och så får den stå i det svalaste fönstret, ca. 18 grader. Brukar din blomma om? Sätter du ut den på sommaren?

Anmäl
2018-11-24 13:36 #3 av: beem

#2 Jag har den ute hela sommaren men skyddad mot solen. Den gillar inte för mycket sol har jag läst. Den blomma väldigt lite  i sommar men det beror nog på att vi var borta mycket och skötseln blev lite si och så med.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.