Annons:
Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 907 ggr
Knektstugan
2018-11-17 10:42

Vad för växter i lerjord

Min trädgård har så dum jord som är tung och hård att gräva i. Tror det är mest lera. Nån som vet bra växter att ha i sån jord?

Annons:
Torparmor
2018-11-17 11:11
#1

Om det är buskar du vill plantera så går Svartaronia, Måbär, Rosenkvitten, Häggmispel och Snöbär fint i vår lerjord. 

Vill du förbättra (kan ta en del av rabatterna i taget) så blanda i torv och lägg på gräsklipp som täckmaterial.  

Plantera eller så växter som får djupa rötter tex sötväppling, blå och gul lupin (obs inte den vanliga lupinen) samt åkerböna som också går att äta


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Knektstugan
2018-11-17 13:41
#2

Snöbär är ju fina! Såna vill jag ha. Tack för hjälpen.

Knektstugan
2018-11-17 13:41
#3
Knektstugan
2018-11-17 13:41
#4
Pyttelite
2018-11-18 10:51
#5

Undvik Snöbär eftersom det är en invasiv trädgårdsväxt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Snöbär


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Åsa S
2018-11-18 13:56
#6

Jag odlar det mesta i tung lerjord men jag planterar ofta så det ser ut som de sitter på en kulle och blandar ner rikligt med grov kompost, kogödsel på påse och liknande. Jag har olika slags fruktträd, bärbuskar även amerikanska blåbär och havtorn. +Man får jättefin kål och rotselleri i jord som innehåller mycket lera, även squash och pumpa trivs bra bara man jordförbättrar och har lite upphöjd plantering. Komposterna och kompostkvarnen är de bästa investeringarna i en sån trädgård ska man köpa grovt material och blanda i jorden blir det dyrare på längre sikt för man måste jordförbättra hela tiden. Lerjord är jättebra att odla i mycket bättre än många lättare jordar men man måste som sagt jordförbättra varje år.

Kan lägga till att ska man gräva i lerjord är det höst eller vår som gäller när den är blötare och mjukare, ska man gräva mitt i sommaren måste man vattna rejält så jorden blir blöt långt ner i backen oh sedan väntar man till nästa dag med att gräva och resa ogräs då är det inte hårt i marken.

Annons:
Knektstugan
2018-11-20 11:17
#7

Tack för hjälpen! Har en så liten trädgård så jag kan inte ha så mycket växter.

Upp till toppen
Annons: