Annons:
Etiketterpelargonerspeciella-krukväxter
Läst 928 ggr
Hermelina
11/1/18, 12:19 PM

Pelargonsticklingar

Hej! 

Har googlat runt som en tok men hittar inte svar på min fråga. Provar därför här! 

Jag tog sticklingar från en väns pelargoner i juni, de har nu rotat sig fint och växt litegrann på höjden. Nu när vi går mot vintern ser jag att de börjar sloka och få gula blad och bli trötta. Och nu vet jag inte vad jag ska göra! Ska man behandla de små sticklingarna som vuxna plantor och övervintra dom mörkt och kallt? Eller ha kvar dom i fönsterbrädet och låta de vissna ner?  Även mina elefantöron och mynta börjar se ledsnare och ledsnare ut.. Panik! Vill att de ska överleva =) 

Jag bor i lägenhet och har de nu på fönsterbrädan men har möjlighet att ställa dem på landet i en kall och mörk källare. Har ni några tips?

Hälsningar Celine

Annons:
Torparmor
11/24/18, 1:08 PM
#1

Mina elefantöron står i normal rumstemperatur innne på ett bord (faktiskt årets om), deras blad gulnar rätt ofta oavsett årstid, men får de bara vatten så kommer det nya blad.

Jag tror du kan behandla pelargonerna lika oavsett de är rotade sticklingar eller större plantor


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Pyttelite
11/24/18, 4:38 PM
#2

Oftast beror gula blad på för mycket vatten - lätt hänt att fortsätta vattna lika mycket efter sommaren men oftast så klarar sig tjockbladigväxter sig mycket bra om de får torka ut lite.

Även Pelargoner trivs med att få torka ut mellan vattningarna.

Besök gärna Pelargonsajten - och ställ gärna frågor där också.

https://pelargoner.ifokus.se/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: