Annons:
Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 2424 ggr
Tant Grön
2018-10-13 10:21

Kan bli förbjudet att odla syrener

I framtiden kan det bli förbjudet att odla syrener, scilla, påsklilja och äkta kaprifol. 😮 https://www.expressen.se/leva-och-bo/tradgard/vanliga-blommorna-i-din-tradgard-kan-forbjudas-/

Annons:
Magi-cat
2018-10-13 10:44
#1

Man häpnar! Vilket otroligt trams! 😮😟


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

beem
2018-10-13 10:44
#2

Lupinerna vid vägkanterna har helt tagit över. Jag förstår inte att de flesta  kommuner inte gör något åt det.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Tant Grön
2018-10-13 10:54
#3

Tydligen börjar dom sprida sig på grund av det varmare klimatet och 

riskerar att tränga ut inhemska arter. Men  en vår utan syrener och påskliljor skulle inte bli detsamma.

#2 Hur skall dom få bort lupinerna som ju växer lite överallt, sprida gift? Dom är i alla fall väldigt fina och gör motorvägen mot Göteborg till något alldeles extra. Fast kanske strök dom med i denna torkan som var.

Caeli
2018-10-13 11:09
#4

Tycker att det finns värre invasiva arter i min trädgård typ kirskål och våtarv… 😟 Men visst, syrén är ett gissel när man fått in det i rabatten! Fast därifrån till att förbjuda är ju steget väldigt långt!

[[eskils_]]
2018-10-13 11:29
#5

Så dumt! Syrener och påsklilja som är så underbara! Staten ska inte lägga sig i allt…

Magi-cat
2018-10-13 11:44
#6

Sila mygg och svälja kameler är ett uttryck jag kommer att tänka på.

Blir det vår utan syrener och påskliljor?😕


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Carmarino
2018-10-13 11:51
#7

En vår utan syrener är ingen riktig vår. 😭


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Codonopsis
2018-10-13 12:04
#8

Inte troligt att vare sig syrener eller påskliljor kommer att förbjudas. Detta är endast en genomgång ur strikt vetenskaplig synpunkt om vilka växter som kan bli ett hot mot den biologiska mångfalden.

Invasiva växter, oftast trädgårdsrymlingar börjar bli ett stort problem i vår natur, myndigheterna har sovit alltför länge och nu börjar det kosta enorma summor i sanering. Läs om vresrosens framfart längs våra nordiska kuster som den invaderar och förstör den unika miljön

Sjögull som ursprungligen härstammar från trädgårdsdammar och som nu täcker enorma områden i Mälaren. Friluftsliv är omöjligt där sjögull breder ut sig men det värsta är att den dödar alla bottnar och liv när de enorma organiska massorna sjunker till botten på hösten och förbrukar allt syre.

Men värstingen av alla är nog parkslide  Fallopia japonica. Alldeles för länge har myndigheterna ryckt på axlarna "den är ju så fin" men det är inte utseendet som är problemet. I England är det sedan länge straffbart att köpa, sälja eller på andra sätt sprida parksliden. Den tar över stora områden och är svår att bekämpa, kostar en förmögenhet varje år. Fastigheter där parkslide finns på tomten eller hos grannar är numera osäljbara.

Jag förstår inte att folk ff går ut i naturen och samlar med sig okända växter till trädgården. Det här är inte trams, det är allvar.

https://www.youtube.com/watch?v=Yu-Y68W4K5Y

beem
2018-10-13 12:05
#9

Jag tycker också Lupiner är vackra men de  tar över och kväver andra arter tex ängsblommor. Det går att slå diken innan de går i blom. Det gör man nu  i en del kommuner men tyvärr inte alls i den omfattning som skulle behövas.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Codonopsis
2018-10-13 13:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Lupiner är skadliga för vår natur på flera sätt. De är ärtväxter och har förmåga att fixera kväve ur luften och där de får hållas blir marken alltför kväverik för våra traditionella inhemska vilda växter.

Lupiner tar över dikesrenar som på många håll är insekternas sista utpost att hitta föda. Rödklöver som blommar sent och som ofta växer vid vägrenen är humlornas viktigaste matplats på sensommaren. 

Många länder har gjort förfärliga misstag när man importerat främmande växter. Island t.ex. som har en mycket känslig och unik miljö. Där tyckte någon man skulle plantera lupiner just för att de kvävegödslar marken. Det blev en katastrof där ångerveckan sedan länge är passerad. Lupiner tar död på inhemsk växtlighet och där det inte längre finns mat för de insekter och djur som under lång tid anpassat sig till floran, det blir katastrof.

Lupiner på Island.

Codonopsis
2018-10-13 16:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

En bild av vattenväxten sjögull som invaderar delar av Mälaren.  När man inte visste bättre försökte man bekämpa växten genom att slå av den i vattnet.  Tyvärr bidrog detta till ny spridning eftersom varje lite bit kan generera ny växtlighet. Nu försöker man täcka växten med stora skivor för att hindra ljuset att nå växten men som synes är detta nog en nästan omöjlig uppgift. Här finns inte längre någon fisk, inget båtliv och  ingen vill ta en simtur i denna djungel.

Tant Grön
2018-10-13 17:30
#12

#11 Men hu då, det ser inte roligt ut. Beror det också på uppvärmningen? Hur som helst skulle det nog inte hjälpa om regeringen förbjöd den. Kanske kunde man slå av den, ta upp den på land och göra näringspellets av den.

Codonopsis
2018-10-13 19:16
#13

Nej, denna växt har inget med uppvärmningen att göra, den klarar sig utmärkt i vårt klimat. Den är en importerad dammväxt som sedan lagts ut i sjöar och vattendrag. Senast i fjol hittade jag den till försäljning hos en firma som säljer vattenväxter. Jag skrev dit och informerade om hur den beter sig och bad dem ta bort den ur sortimentet. Fick svar att de vet hur den tar död på vattenmiljöer och de skulle överväga att ta bort den ur sortimentet. När jag kollade några månader senare fanns den kvar. De var väl måna om att sälja de sista krukorna för 59.90 trots att de visste hur invasiv den är.

Annons:
Tant Grön
2018-10-13 19:25
#14

#13 Överväga att ta bort den 😮Den borde ju helt klart förbjudas.

Codonopsis
2018-10-13 19:57
#15

Ja, den borde förbjudas. Det senaste projektet man skulle testa i Mälaren beräknades kosta 54 miljoner. Den summan är ändå inte stor mot vad det kostar och kommer att kosta att sanera t.ex. vresrosen och parksliden.

Tant Grön
2018-10-13 21:51
#16

Såg parkslide idag när jag var ute och gick. Den skall ju vara nästan omöjlig att bli av med.

Vad är det man skall testa, hoppas inget gift?

Codonopsis
2018-10-14 07:11
#17

Tyvärr är det glyfosat som används i stora mängder, dessvärre så hjälper det inte mot en etablerad parkslide. Den beter sig som en hydra när den hotas.  Skall man få bort den krävs grävmaskin som kan sanera marken till några meters djup.  Rötterna  kan vara grova som en arm men även tunna som ett hårstrå. Allt måste bort för varje liten växtdel kan generera en ny planta. Säkerhetsavståndet som måste saneras är 7 meter från växten.

Den sprids idag genom att okunniga människor planterar "den vackra bambun" som någon kommer med som gåva och genom att människor slänger trädgårdsavfall i naturen. Allt avfall från parkslide måste brännas och får absolut inte föras till kommunens kompost, då sprids den vidare till nya trädgårdar.

https://www.youtube.com/watch?v=Y5rPC45ut9E

Codonopsis
2018-10-14 07:18
#18

Sorry, det blev fel video som publicerades, skall leta upp en bättre.

Codonopsis
2018-10-14 07:23
#19

Hoppas det blir rätt nu, videon visar skador som orsakas av parkslide

https://www.youtube.com/watch?v=ySB5uewRmos

Gronstedt
2018-10-15 17:15
#20

Jag har den in trädgården och den är svår att utrota, men inte så svår att hålla inom rimliga gränser. Men nog vore det trevligt om man kunde slänga den någonstans och inte behöva elda upp den hemma - det är knappast så miljövänligt.

En annan växt som verkar sprida sig med rasande fart är jättebalsamin.

Annons:
Tant Grön
2018-10-15 17:21
#21

#17 Menade att jag undrade vad det var man skulle testa i Mälaren för att få bort sjögullet.

Codonopsis
2018-10-15 19:34
#22

#21 okej, jag missförstod  vad du menade.

Det man nu testar är att täcka stora områden för att inte släppa in ljus och hoppas att växten dör. Man har prövat olika metoder men inget som fungerat fullt ut.

Codonopsis
2018-10-15 19:41
#23

#20 Ja, jättebalsaminen har länge varit ett problem, speciellt om den invaderar fuktiga platser som t.ex. åstränder.  Det är som att gå i en tät, tät skog.

Den borde inte vara något problem eftersom plantan inte överlever vintern utan endast fröna men den sprider sina frön i enorma mängder. Hugger man ner bestånden innan den går i frö så klarar den sig inte. Och så borde folk låta bli att plocka hem plantor till trädgården och låta dem fröa av sig.

Codonopsis
2018-10-15 20:05
#24

Här lite kort information från en koloniträdgårdsförening om hur man hanterar några av de vanligaste problemväxterna.

http://koloni-skarpnack.se/invasiva-frammande-arter-nagra-exempel-fran-vart-koloniomrade/

Här i kommunen där jag bor är samtliga ytterområden täckta av det kanadensiska gullriset.  Kommunen vill inte göra något åt spridningen, jag har varit i kontakt med dem. Gullrisets frön har små fjun som blir som vingar och sprider sig långa vägar med vindens hjälp.  När snön lagt sig flyger fröna galant över snötäckta ytor. Det är många hektar som täcks av gullriset och annan växtlighet konkurreras ut.

Upp till toppen
Annons: