Annons:
Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 1116 ggr
Sjuttan
2018-10-07 18:08

Vad är detta?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Kan någon säga vad det här är? Den växer som en spretig, tynande buske bland björksly. Bladen påminner om lönn fast mycket mindre. Färgen är ju annorlunda.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Annons:
JMW
2018-10-07 20:15
#1

En naverlönn kanske.

Sjuttan
2018-10-08 17:20
#2

Tack. Naverlönn har jag aldrig hört talas om. Det är väl en trädgårdsbuske från början?

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Sjuttan
2018-10-08 17:30
#3

Det stämmer säkert. Hittat massor av gröna och någon enstaka med röda blad. Den står som Acer campestre, Naverlönn. Tack för din hjälp!

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Codonopsis
2018-10-08 17:37
#4

Jag tycker det liknar den rödbladig smällspirea Physocarpus opulifolius möjligen namnsorten Diabolo

Sjuttan
2018-10-08 18:38
#5

Tack för nytt förslag. Ska givetvis läsa om denna.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Sjuttan
2018-10-09 09:20
#6

Har kollat. Smällspirean är det inte. Det stämmer bra med Naverlönn även om den här färgen inte verkar vara den vanligaste. Tänker försöka rota mina kvistar som sticklingar under vintern. Vet inte om jag bara ska sticka ner dem i marken eller sätta dem i djup kruka med sandblandad jord. Marken är nog fortfarande för torr efter sommarens svåra torka. De flesta kvistar brukar ju gå att rota, men har märkt att pärlbuske går inte. Har någon något bra tips?

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Annons:
Codonopsis
2018-10-09 11:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag tror ff inte på naverlönn, hittade denna bild på naverlönnens blad och den har fler flikar på bladen än vad din bild visar.

Codonopsis
2018-10-09 12:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Här ett blad från rödbladig smällspirea `Diabolo´ som växer här i trädgården.  Det finns flera namnsorter av busken men skillnaderna är minimala.

Du får själv bedöma om det är rätt eller inte.

JMW
2018-10-09 14:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Knepigt. Det här är min naverlönn som ännu inte skiftat färg

Sjuttan
2018-10-09 18:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Tack igen för hjälp och förslag. Den bild jag fick upp av Diabolo stämmer inte. Din bild är mycket mera lik, dock har inte mina blad taggiga kanter. Rätt kul o spännande det här.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Upp till toppen
Annons: