Annons:
Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 2530 ggr
Mooniq
2018-09-20 11:02

Klematis Snöflinga

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I maj köpte jag 2 plantor med Klematis, en Snöflinga och en Alpklematis. Idag såg jag att Snöflingan fått en blomma och det kommer fler knoppar. Ska bli trevligt nästa år då ena planket på altanen blir stöd för båda Klematis'arna så det blir vita och blå blommor på våren. Snöflingan blommar hela säsongen, och Alpklematisen blommar på våren.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
Codonopsis
2018-09-20 13:56
#1

Växten på bilden är inte Clematis Montana `Snowflake´ utan en annan sort ur Vitalba gruppen som heter Cleamatis `Paul Farges´  eller det påhittade handelsnamnet `SUMMER SNOW´  . Genom att skriva namnsorten med stora bokstäver indikerar man att det är ett påhittat namn men det är samma växt.  Ett otyg förövrigt när handeln hittar på  namn  i avsikt att göra växten mer kommersiell. Det skapar  förvirring.

När det gäller Clematis är ju namnet särskilt viktigt eftersom Clematis delas in i tre klippgrupper där växterna beskärs olika och vid olika tidpunkt.

C. `Paul Farges´ blir gigantisk och riskerar att ta över andra växter om de planteras tillsammans.  Den kan klippas ner helt tidig vår men om man låter en alpklematis växa tillsammans med den blir det svårt med klippningen eftersom alpklematis inte skall klippas då den blommar på fjolårsved.

Mooniq
2018-09-21 07:41
#2

#1 Codonopsis

Tack för svar 🙂När jag köpte den stod det en lapp Snöflinga men ok om det är en annan sort. Jag hade hus tidigare och har haft denna sorten och ja - den växer som tusan. Jag brukade ha den tillsammans med Alpklematis och Ville De Lyon (tror jag den heter, Mörk vinröd) och klippte ner dem var 3:e år. Då hade jag totalt insynsskydd till min dåvarande altan - har samma tanke här. OM den blir överjävlig så får jag väl gräva upp den eller klippa ner Alpklematisen och flytta den nästa sommar. Jag får se hur det utvecklar sig. ☀️

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Upp till toppen
Annons: