Annons:
Etikettvad-är-det
Läst 1748 ggr
nirakw
9/19/18, 9:41 PM

Vad är detta för växt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Kan nån se vad detta är för växt? Kanske för dålig bild. Den växer iaf i kanten av gräsmattan..

/Karin

Annons:
Caeli
9/19/18, 9:57 PM
#1

Troligen penningblad! Blommar med gula blommor.

JMW
9/19/18, 9:59 PM
#2

Ser ut som penningblad. Blommar med gula blommor. Jag har planterat såna i amplar utomhus.

Codonopsis
9/20/18, 7:18 AM
#3

Ja, det är penningblad. Om du inte vill att den tar över hela gräsmattan bör du gräva upp den.

Magi-cat
9/20/18, 7:21 AM
#4

Jag tycker det är en trevlig väst och gräver således inte upp den. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Codonopsis
9/20/18, 8:30 AM
#5

#4 Som alltid, en fråga om tycke och smak. I min värld är penningblad ett veritabelt ogräs eftersom det inte går att kontrollera om det får växa fritt under några år. Det finns ingen ångervecka om det etablerat sig annat än att man måste ta till bekämpningsmedel.  Det är mycket svårt att gräva upp även ett litet parti.  Nu är inte jag någon gräsmattefantast men jag föredrar ändå att grönytorna är gröna och inte helgula.  Därför tycker jag att det alltid är befogat med en varning  om vissa invasiva växters beteende  så att TS själv kan göra ett aktivt val istället för att överlåta beslutet till penningbladet.

Caeli
9/20/18, 7:52 PM
#6

Visst har den lätt för att sprida sig, men jag för min del tycker att den är ett fint inslag i min "ogräsmatta".😄 Däremot rycker jag den om den skulle klättra över rabattkanten, där är det stopp!

Annons:
Upp till toppen
Annons: