Annons:
Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 1899 ggr
Derrtag
9/1/18, 3:41 PM

Väldigt små flygande insekter, hjälp!

Mina citron plantor har återigen drabbats av någon ohyra! De är små, flygande insekter, jag tänkte på sorgmyggor, men de gillar väl blöt jord och jorden i mina krukor är väldigt torr just nu… Nästa sak som jag tänkte på var rotlöss i flygande stadie (För ja, de har en sån), jag läste att de kommer fram i torr jord och när plantan som de äter på är nästan totalförstörd. Men mina plantor mår ju bra och fick vackra nya löv nyss… Jag har INGEN som helst aning om vad de kan vara, det ända jag vet är att de kommer från jorden. Försöker sammanfatta: -de är små -de flyger -liknar mest bananflugor i "kroppsform" -dök upp ur ingenstans under en dag -de verkar gilla torr jord? Vet någon vad det kan vara? Hoppas verkligen på att det inte är rotlöss! 😭

Annons:
Åsa S
9/2/18, 9:18 PM
#1

Det är inte rotlöss de kan inte flyga de är inte som vanliga löss som har individer med vingar. Stick ner fingret långt ner i krukan är det fuktigt kan det ändå vara sorgmyggor det är ofta vanligt att det kan vara blött långt ner i krukan även om ytan är torr och det kan räcka för sorgmyggor

Derrtag
9/3/18, 6:14 PM
#2

På något sätt hoppas jag att de är sorgmyggor😂 De är enklast att utrota tycker jag, har beställt lite nematoder mot sorgmyggor som även tar ut andra insekter i jorden så nu blir det ordning!

Upp till toppen
Annons: