Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Fruktträd, bärbuskar och bärväxter

Träd

2018-08-31 11:10 #0 av: CayKantos

Vet ej om det finns bättre ställen att fråga, tipsa då gärna om var.
Men jag dka köpa ett träd för morsan som bröllopspresent, problemet är jag vill att det ska koppla till mig (vi e tre syskon som gör detta ihop) jag hade tänkt äppleträd men detta har min mamma redan.

Finns det något som är närbesläktad eller likt som skulle klara sig i svenska klimat?

Annars några träd som ger fina blå eller orange blommor som gärna är ätbara?

Udda fråga men tacksam för svar

Just another crazy animal lover Skämtar

Ägare av Mirthful Galleria, kom gärna in och kika!

Anmäl
2018-08-31 11:27 #1 av: Åsa S

Vilken växtzon är det? Är det en stor trädgård så det går bra med ett jättestort träd eller måste det vara ett litet träd? Vilken typ av jord är det?

Anmäl
2018-08-31 14:38 #2 av: CayKantos

#1 osäker på jord men trädgården är stor och en sjö precis intill

Anmäl
2018-08-31 16:10 #3 av: Åsa S

Vilken del av Sverige ifall du inte vet zonen det är ju stor skillnad på att odla i norr eller i söder i Sverige, ex,  i skåne kan man ju odla en massa kul som inte alls funkar i norr

Anmäl
2018-08-31 17:07 #4 av: CayKantos

Västra götaland :)

Anmäl
2018-08-31 17:31 #5 av: Åsa S

Då borde det vara hyfsat mild zon runt zon 2-3 gissar jag så då har du ju mycket att välja på ex.

Mispel (Mespilus germanica) härdigt till zon 3

Manchurisk valnöt härdig till zon 4 nötterna går att äta precis som hos den mindre härdiga vanliga valnöten

ullungrönn härdig till zon 4 med sina stora vackra bärklasar och sprakande höstfärger

Sedan finns det ju prydnadsäpplen/paradisäpplen av många olika sorter och härdigheter som främst odlas för dekoration ofta har de extra fin blomning och frukterna är små och ofta fint färgade, frukterna brukar mest vara dekoration men man kan göra god gele på många sorter

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.