Annons:
Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 1100 ggr
CayKantos
2018-08-31 11:10

Träd

Vet ej om det finns bättre ställen att fråga, tipsa då gärna om var. Men jag dka köpa ett träd för morsan som bröllopspresent, problemet är jag vill att det ska koppla till mig (vi e tre syskon som gör detta ihop) jag hade tänkt äppleträd men detta har min mamma redan. Finns det något som är närbesläktad eller likt som skulle klara sig i svenska klimat? Annars några träd som ger fina blå eller orange blommor som gärna är ätbara? Udda fråga men tacksam för svar

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Åsa S
2018-08-31 11:27
#1

Vilken växtzon är det? Är det en stor trädgård så det går bra med ett jättestort träd eller måste det vara ett litet träd? Vilken typ av jord är det?

CayKantos
2018-08-31 14:38
#2

#1 osäker på jord men trädgården är stor och en sjö precis intill

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Åsa S
2018-08-31 16:10
#3

Vilken del av Sverige ifall du inte vet zonen det är ju stor skillnad på att odla i norr eller i söder i Sverige, ex,  i skåne kan man ju odla en massa kul som inte alls funkar i norr

CayKantos
2018-08-31 17:07
#4

Västra götaland :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Åsa S
2018-08-31 17:31
#5

Då borde det vara hyfsat mild zon runt zon 2-3 gissar jag så då har du ju mycket att välja på ex.

Mispel (Mespilus germanica) härdigt till zon 3

Manchurisk valnöt härdig till zon 4 nötterna går att äta precis som hos den mindre härdiga vanliga valnöten

ullungrönn härdig till zon 4 med sina stora vackra bärklasar och sprakande höstfärger

Sedan finns det ju prydnadsäpplen/paradisäpplen av många olika sorter och härdigheter som främst odlas för dekoration ofta har de extra fin blomning och frukterna är små och ofta fint färgade, frukterna brukar mest vara dekoration men man kan göra god gele på många sorter

Upp till toppen
Annons: