Annons:
Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 1029 ggr
Chinesecrestedlover
2018-08-22 15:16

Växter som trivs i direkt sol/söderläge? EJ GIFTIG

Hej!

Vet inte riktigt var jag skulle lägga denna så hamnade det fel så får ni gärna flytta den rätt. 

Jag skulle vilja ha tips på växter, både krukväxter och växter att plantera ute (på min uteplats). Ni får gärna tipsa om grönsaker och annat ätbart (örter osv.) som kan fungera också. 

Kravet är att det som finns där inte får vara giftigt eller på annat sätt skadligt för framförallt hundar, men det bästa vore om det inte är giftigt/skadligt för fåglar, smådjur och annat heller. Ev. kan jag ha ex. lökväxter om dessa fungerar i amplar och inte "tappar delar hela tiden" 😃.  Mina hundar gillar att tugga i sig allt möjligt så vill inte gärna chansa. Skulle vilja ha gräslök t.ex. men kan det fungera i en ampel i direkt/nära på direkt sol? 

Min uteplats har sol i stort sett hela dagen (utom en pytteliten strimma mitt framför huset), finns en buske som ger aningen skugga men inte alls mycket så det hjälper inte nämnvärt för att skydda någonting. Hade flertal (minst 5-6 stycken i olika storlekar) jättefina små granar och enar (planterade i krukor) som alla brändes ihjäl förra våren/sommaren…så det gick tyvärr inte så bra med dessa. 

I mina fönster (som alla förutom ett pyttelitet i köket och ett lika litet i badrummet) vetter mot uteplatsen och solen = inte många växter trivs i mina fönster (som jag hittat i alla fall). De som trivs bäst är kaktusar och en sån här https://www.blomsterlandet.se/Vaxtinformation/Inomhusvaxter/Krukvaxter/Ovriga-krukvaxter/Paradistrad/

Alla mina övriga krukväxter måste stå längre in i lägenheten för att inte torka ihjäl och brännas upp…så vad kan trivas på andra sidan fönstret, mitt ute i solgasset? 

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
Tant Grön
2018-08-22 15:53
#1

Har du persienner så kan du odla det mesta i söderfönster. Se då till att ha dom ganska stängda när solen ligger på och inte glömma dra ner dom.

NatasjaHemby
2018-08-24 15:03
#2

Många örter trivs bra i torrt och soligt läge. Du får själv dubbelkolla så att de funkar för hundarna men jag tror att dessa bör vara okej (och troligen inte så lockande för hundar pga stark doft): lavendel, isop, vinterkyndel, salvia, nepeta, timjan och diverse olika sorters mynta. De är alla populära bland insekter som bin och humlor så de bidrar också den till biologiska mångfalden samt till pollinering av t.ex. grönsaker.

SE*Simbelmynes

Caeli
2018-08-25 11:21
#3

På en solig och varm uteplats brukar pelargoner och tomater trivas. Odla gärna i stora krukor så torkar det inte ut så snabbt.

Upp till toppen
Annons: