Annons:
Etikettträdgårdens-byggprojekt
Läst 2559 ggr
Exmoran
2018-08-21 22:40

Torvblock som "byggstenar" i trädgården.

Har tänkt förvandla en del av trädgården, som är ganska platt, med hjälp av torvblock och ev stenar (bor så att jag har tillgång till kalksten). Tar gärna emot tips eller bilder på hur andra har löst detta. Det är ju väldigt dyrt med torvblock i handeln, vilket leder till frågan om var man kan köpa dem lite billigare.

Annons:
Codonopsis
2018-08-22 10:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#1

Jag har använt mig mycket av torvblock i trädgården främst därför att surjordsväxter är mitt stora intresse i trädgårdslivet.

De håller fukt relativt bra och torv har lågt pH så det passar utmärkt för den typen av växter. De är dyra och jag tror det är näst intill omöjligt att hitta billiga torvblock, brytningen av dem är kostnadskrävande.

Det finns både för- och nackdelar med torvblock. De bör sågas och formas när man sätter dit dem för att få till mjukare former, annars ser de enbart fyrkantiga och stela ut.  De bör aldrig sättas i närkontakt med t.ex. en gräsmatta för då växer gräset in i blocken och förstör dem. De får heller aldrig sättas på platser i gassande sol för då spricker de sönder och får inte den trevliga moss- och ljung påväxten. Denna sommar har jag fått en del torkskador trots att planteringarna finns i en woodland miljö.  I tider av torka ger sig koltrastarna på och hackar sönder blocken när de inte hittar mat i naturen.

Upp till toppen
Annons: