Annons:
Etikettannat-som-lever
Läst 1430 ggr
Lillräkanf
2018-08-21 13:04

En träd uppgift: klibbal-Alnus glutinosa

Hej! Jag har precis börjat en trädgårds utbildning och idag fick jag tilldelat en uppgift. Jag ska presentera Klibbal. Det jag ska använda mig utav är internet. Men jag tänkte höra med er om ni har någon "funfact" eller bara något intrssant att veta om Klibbal som jag kan ha med i min redovisning :) Tack på förhand

Annons:
OlleA
2018-08-25 08:34
#1

Att den heter Alnus glutinosa kan man komma ihåg när man ser hur bladen ser ut. I spetsen har bladet en liten glutt som går inåt - en "glutt i nosa". 🙂

Olle

Pyttelite
2019-01-04 23:13
#2

Hur gick det med uppgiften? Hittade du något intressant dom du kan skriva om här? Låter som en intressant utbildning.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Lillräkanf
2019-01-05 05:04
#3

#2 presentationen gick väldigt bra! Utbildningen är jätterolig! sååå mycket olika växter vi ska lära oss på latin och så. Hehe ja det är väldigt intressant. Jag älskar att lära mig och suger åt all information som jag hittar om växter. Dock finns det inget utbildning i världen som kan ersätta många år av erfarenhet. Men det är en kick start in till den gröna näringen som de kallar yrkena inom trädgård :)

Pyttelite
2019-01-05 21:32
#4

Det verkar som att du kommit på rätt plats! 

Så roligt att höra att du är så intresserad och motiverad. Latin är krångligt men ett bra sätt att skapa entydiga namn på växterna världen över.

Det finns mycket smått och gott att hitta på nätet och du är varmt välkommen att skriva inlägg och artiklar på mina sajter, du ser en lista nedan.

För att använda artikelfunktionen så behövs utökade rättigheter - hör av dig till mig om du vill ha det (PM eller skriv i denna tråd).

Hoya
Krukväxter
Neofinetia
Pelargoner


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Lillräkanf
2019-01-05 23:04
#5

Åh jag vill gärna läsa igenom artiklar! Går de att se i appen? Använder appen mest för det är smidigast men vet inte om alla funktioner följer med…

Pyttelite
2019-01-05 23:13
#6

#5 Nu ställer du en massa frågor jag inte kan svara på för jag använder inte appen just nu och jag vet att det kan skilja mellan hur det ser ut via webb-gränssnitt och app.

Artiklar låter mer avancerat än vad det är. I webb-versionen presenteras artiklar på förstasidan om man valt den typen av presentation. 

Sedan skiljer sig layouten från ett inlägg genom att det måste finnas en ingress för en artikel.

I vilket fall får du hemskt gärna skriva om allt som är relaterat till grönt - helt ok att princip bara använda bilder och bättre en suddig bild som ändå visar hur det ser ut än en perfekt bild men som missar målet. 😃

Har du önskemål om fördjupningsämnen som tipsa gärna - alla uppslag är trevliga.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Lillräkanf
2019-01-06 12:23
#7

#6 Vet inte om jag vågar skriva en artikel. Jag vill mest bara läsa :)

Pyttelite
2019-01-06 17:56
#8

#7 Känn inget tvång det var bara ett tips eftersom du är intresserad av botanik och växter.

Sen behöver du inte ställa så höga krav på dig själv. Om du sett eller läst ngt intressant räcker det med några rader eller bilder om du hellre gillar det.

Ett exempel nedan men det behöver inte alls vara så långt.

https://krukvaxter.ifokus.se/discussions/5a6f5ed68e0e74293f001ac0-ett-tva-och-manga-annuell-bienn-och-perenn?5a6f5606ce12c46e5c000eb1-1


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: