Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs

Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Annat som lever

En träd uppgift: klibbal-Alnus glutinosa

2018-08-21 13:04 #0 av: Lillräkanf

Hej! Jag har precis börjat en trädgårds utbildning och idag fick jag tilldelat en uppgift. Jag ska presentera Klibbal. Det jag ska använda mig utav är internet.
Men jag tänkte höra med er om ni har någon "funfact" eller bara något intrssant att veta om Klibbal som jag kan ha med i min redovisning :)
Tack på förhand

Anmäl
2018-08-25 08:34 #1 av: OlleA

Att den heter Alnus glutinosa kan man komma ihåg när man ser hur bladen ser ut. I spetsen har bladet en liten glutt som går inåt - en "glutt i nosa". Glad

Olle

Anmäl
2019-01-04 23:13 #2 av: Pyttelite

Hur gick det med uppgiften? Hittade du något intressant dom du kan skriva om här?

Låter som en intressant utbildning.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Anmäl
2019-01-05 05:04 #3 av: Lillräkanf

#2 presentationen gick väldigt bra!
Utbildningen är jätterolig! sååå mycket olika växter vi ska lära oss på latin och så. Hehe ja det är väldigt intressant. Jag älskar att lära mig och suger åt all information som jag hittar om växter.

Dock finns det inget utbildning i världen som kan ersätta många år av erfarenhet. Men det är en kick start in till den gröna näringen som de kallar yrkena inom trädgård :)

Anmäl
2019-01-05 21:32 #4 av: Pyttelite

Det verkar som att du kommit på rätt plats! 

Så roligt att höra att du är så intresserad och motiverad. Latin är krångligt men ett bra sätt att skapa entydiga namn på växterna världen över.

Det finns mycket smått och gott att hitta på nätet och du är varmt välkommen att skriva inlägg och artiklar på mina sajter, du ser en lista nedan.

För att använda artikelfunktionen så behövs utökade rättigheter - hör av dig till mig om du vill ha det (PM eller skriv i denna tråd).

Hoya
Krukväxter
Neofinetia
Pelargoner

Anmäl
2019-01-05 23:04 #5 av: Lillräkanf

Åh jag vill gärna läsa igenom artiklar! Går de att se i appen? Använder appen mest för det är smidigast men vet inte om alla funktioner följer med...

Anmäl
2019-01-05 23:13 #6 av: Pyttelite

#5 Nu ställer du en massa frågor jag inte kan svara på för jag använder inte appen just nu och jag vet att det kan skilja mellan hur det ser ut via webb-gränssnitt och app.

Artiklar låter mer avancerat än vad det är. I webb-versionen presenteras artiklar på förstasidan om man valt den typen av presentation. 

Sedan skiljer sig layouten från ett inlägg genom att det måste finnas en ingress för en artikel.

I vilket fall får du hemskt gärna skriva om allt som är relaterat till grönt - helt ok att princip bara använda bilder och bättre en suddig bild som ändå visar hur det ser ut än en perfekt bild men som missar målet. Skrattar

Har du önskemål om fördjupningsämnen som tipsa gärna - alla uppslag är trevliga.

Anmäl
2019-01-06 12:23 #7 av: Lillräkanf

#6 Vet inte om jag vågar skriva en artikel. Jag vill mest bara läsa :)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.