Annons:
Etikettannat-som-lever
Läst 1643 ggr
helisa
2018-08-12 18:37

Mogen melon?

Jag har odlat meloner, vet inte vilken sort då jag fick plantorna från min mamma. Dom har växt som tusan i växthuset, har en som blivit väldigt stor och som jag naturligtvis är nyfiken på om den är/var mogen. Jag knackade på den och den lät liksom ihålig och när jag vägde den så vägde den nästan 2,5 kg. Så jag tänkte jag måste prova. Jag plockade ner den och öppnade, helt vitt fruktkött, massor av vita kärnor, ingen större smak, skalet är helt grönt utan mönster men jag har ingen aning om den är mogen egentligen eller inte.  Någon som har några tips, har tre till på G

Annons:
Sindri
2018-08-12 18:58
#1

Jag kollade på Odla.se häromdagen, där stod att det skall dofta melon och det skall ha blivit sprickor i stjälkfästet innan man skördar melonen. Mina får sitta ett tag till.

Kan du lägga upp en bild på melonen så kanske någon känner igen sorten.

helisa
2018-08-12 19:37
#2

Ok, det är inga sprickor i stjälkfästet iaf. så då får de jag har kvar sitta kvar några veckor till  :) Det kan nog vara så att den jag provade är/var omogen  :)

Tant Grön
2018-08-12 20:08
#3

Som Sindri säger skall det dofta melon, förutom vattenmelon som skall låta ihålig när man knackar på den.

Sindri
2018-08-12 20:10
#4

#2 av: helisa

Ja, den var nog tyvärr det. Bättre lycka med nästa melon. Jag väntar ivrigt på att mina skall bli klara.

Upp till toppen
Annons: