Annons:
Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 2729 ggr
HelloAndy
8/12/18, 10:24 AM

Knottror på olivträdet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det känns som olivträdet vi har inomhus inte mår så bra, och en del är väl kanske värmen under sommaren. Men nu har vi upptäckt att en del blad krullat sig, samt även att vissa grenar har fått några slags knottror? Det är väldigt torrt och känner inget klibbigt eller liknande. Någon som vet vad det är?

Annons:
Maria
8/12/18, 10:42 AM
#1

Mitt gamla olivträd fick sköldlöss, Om du googlar på det så kanske det är samma?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

beem
8/12/18, 11:29 AM
#2

Jag tänker också sköldlöss. 

Jag hade sköldlöss på mitt Olivträd men de var mörka - nästan svarta men det kan kanske variera.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Codonopsis
8/12/18, 11:40 AM
#3

Olivträd trivs inte inomhus året runt, förr eller senare angrips de av löss.  Ser ut som sköldlöss på bilden.

HelloAndy
8/12/18, 8:09 PM
#4

Sköldlöss verkar riktigt jobbigt. :( Vad jag läser så skall man känna igen angreppet på att det är "honungsdagg" på plantan? Jag har varit och petar överallt och det känns torrt som fnöske. Kan det ändå vara sköldlöss? Tidigt stadie?

beem
8/12/18, 8:12 PM
#5

Det där med honungsdagg hade inte jag på mitt olivträd då det hade sköldlöss. Jag såg bara svarta/bruna knottror på trädet.

Jag petade försiktigt bort sköldlössen  och därefter satte jag ned Provadopinnar. Det fungerade bra.  Man får vara ihärdig så man får bort allt.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Maria
8/12/18, 8:19 PM
#6

#5 Så var det för mig med.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: