Annons:
Etikettövrigt-utan-anknytning-till-trädgård
Läst 966 ggr
[SonjaG]
2018-08-09 15:28

Getingar

Vi har problem med närgångna getingar på balkongen. Vi vill inte slå ihjäl dem eller bespruta dem. 

Känner ni till ngt ämne/lukt som dom inte gillar så att de inte kommer hit?

Annons:
Tant Grön
2018-08-09 15:30
#1

Ättika gillar dom inte. Sätt en skål med ättika och spraya på räcket eller var det passar, obs, spraya inte på växter.

kattöga
2018-08-09 15:35
#2

Vi sprayar ättika, efter ett tips jag fått här på iFokus. Och det har faktiskt hjälpt jättebra.  Jag har sprayat vid taknockar o andra ställen de normalt vill boa på. Och har någon kommit för nära, så åker de på en ättiksdusch också. (Det är endast bålgetingarna som är för närgångna så här års…  och andra getingar bryr jag mig inte om ifall de blir närgångna, de gör ingenting om man inte råkar sätta sig på dem eller så.)

Vi använder ättika till mycket, så det har vi alltid hemma. Och man slipper en massa kemikalier.

Nu när det börjar bli mörkt, samlas bålgetingar och andra getingar  vid altanbelysningen på nätterna. Så för säkerhets skull tänder vi inte den utomhuslampan på nätterna längre, eftersom två av våra katter har verandan som enda utomhusvistelsen  och de älskar att jaga nattfjärilar och annat som surrar i luften….

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

JMW
2018-08-09 15:52
#3

Tack för tips. Getingar har jag inte problem med annat än när vi äter. Så fort jag ställer fram mat ute så kommer de. Så jobbiga. Bålgetingarna däremot har jag inget emot. De är ju inte aggressiva på något sätt och glider mest runt och kollar läget. 

Ska testa med ättika när vi äter middag senare.

[SonjaG]
2018-08-09 15:56
#4

Tack för tipset. Det ska jag prova.

[SonjaG]
2018-08-09 17:25
#5

Jag ställde ut 2 mindre skålar med ättika i. Ska man späda det eller bara hälla upp? Går ju åt mycket med tiden. 

Jag ser att dom cirkulerar runt där men än har vi inte ätit, då kommer dom väl ivrigare.

Vi är inte rädda för dem men man kan ju irritera dem av misstag och då sticks dom nog.

kattöga
2018-08-09 18:12
#6

Ställer du ut skålar så ha vatten med en eller annan kapsyl med ättika i.

Däremot använder jag ren ättika när jag sprayar ställen där de brukar vilja hålla till.

Bålgetingarna kan bli rejält aggressiva om man retar upp dem eller trampar på dem osv. Försöker man bli av med dem genom att vifta med något så kan det också reta upp dem.  
De är rovdjur, till skillnad från andra getingar, som livnär sig på bl a pollen. Bålgetingar har inget emot att kalasa på andra getingar, bin eller humlor…

Och, att bli stucken av en bålgeting är inget man vill, det gör långt mycket mer ont än att bli stucken av en vanlig geting eller humla. Min man hade ont i mer än en vecka efter ett bålgetingstick (en som gömt sig i hans ena sko på verandan).
 De förlorar inte heller sin gadd, utan kan sticka om och om igen…

De vanliga getingarna vi har här, har jag inget emot, de får t o m vandra på mig om de vill, men inte i håret. Men bålgetingarna vill jag inte ha här hemma. De söker sig dessutom inomhus på hösten…

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
JMW
2018-08-09 18:30
#7

Så olika det kan vara. Bålgetingen är inte värre än geting att bli stucken av. Det är myt att de skulle bara "farliga". De är ganska fredliga. Naturligtvis sticker även de blir trängda.

Mooniq
2018-08-09 20:26
#8

I början av sommaren så sprejade jag med vatten/ättika ungefär hälften hälften, runt fönster, dörrar och på altanräcke och runt tak/stuprännor. Men med den torra sommaren så har liksom nästan alla insekter försvunnit. Jag har haft 1 Blinning och 2 spindlar inne, jag har sett några flugor, inga mygg alls på flera veckor och det massiva getinggänget som surrade runt taket är borta - lite kusligt lugnt måste jag säga - och jag har även märkt att fåglarna låter mindre, kvittrar mindre. 

På mina två uteplatser hade jag ganska mycket svartmyror i början på säsongen, de gillar varken cayennepeppar eller ättika - riktigt effektivt tillsammans med lite myrr. 

Ättika använder jag till mycket. Riktigt bra allroundprodukt.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Åsa S
2018-08-11 08:06
#9

Man kan blåsa upp en sån där brun papperspåse som man lägger matavfall i och hänga upp, getingar vill helst inte vistas där nån annan getingfamilj har sitt bo och de verkar inte se skillnad på ett getingbo och en brun papperspåse.

Sindri
2018-08-12 19:06
#10

Haha - det var ett roligt tips!

Upp till toppen
Annons: