Annons:
Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 5379 ggr
GuineaGirl
2018-08-06 10:32

Svarta prickar på bladen - bägarranka och pelargon

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Min bägarranka och mina pelargoner har fått små svarta fläckar på bladen. Fläckarna är svagt upphöjda, påminner lite om olja och finns både på ovan- och undersidan av bladen. Växterna står tillsammans utomhus. Det verkar ha börjat på bägarrankan, som jag haft i tre år och som tidigare varit frisk. Jag har inte sett till några småkryp på växterna.

Vad skulle detta kunna vara? Finns det något man kan göra för att försöka rädda växterna? 

Eller är det bäst att slänga de drabbade växterna, innan det sprider sig vidare? Räcker det i sådana fall med såpa och diskmedel för att rengöra de drabbade växternas krukor och fat samt bordet där de står, eller behövs starkare medel?

Annons:
Pyttelite
2018-08-06 11:24
#1

Jag skulle misstänka sotdaggssvamp eller snarare ett lössangrepp. Sotdaggssvampen gillar det söta som lössen producerar och växer i ”honungen”.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


GuineaGirl
2018-08-06 12:49
#2

#1 Har själv varit inne på något slags svamp, men kanske snarare cercospora (ibland stavat cercospera) som verkar kunna förekomma just på bägarranka och snabbt sprider sig till andra växter. Angreppet är dock onekligen mycket likt sotdaggsvamp så det skulle kunna vara detta. 

Har du möjligtvis något tips på hur man bäst behandlar växter mot svamp?

Tror däremot inte att löss är orsaken, då jag inte sett några kryp. Bägarrankan har dessutom i förebyggande syfte och för näringens skull behandlats  med provadopinnar de senaste månaderna och borde därmed inte drabbas.

Pyttelite
2018-08-06 14:16
#3

Det är ju alltid svårt att bedöma på avstånd. Beroende på hur länge du haft provadopinnarna kan det vara så att de kan behövas nya. Kolla på bruksanvisningen. Om det är svamp kan det hjälpa med att tvätta bladen med svag atamonlösning. Samma lösning som man använder när man syltar fast då i svagare dos.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


GuineaGirl
2018-08-12 11:53
#4

#3 Tack för svaret. 

Har köpt atamon. Vet någon hur det bör doseras mot svamp på krukväxter? Har sett olika varianter, vanligen 1/2 till 2 kapsyler atamon per liter vatten, på olika forum. Ska man även vattna växterna med atamon, eller bara duscha/tvätta bladen? Är atamon mer effektivt än kanel mot svamp?

Nu har också ett par av mina inomhusväxter, en stor monstera och en filodendron i en ampel, fått liknande svarta fläckar.  Fläckarna sitter hårt i bladen och går inte att torka bort. Dessa växter har inte varit i närheten av de andra smittade växterna på mitt utebord. Vattenkannan borde inte vara boven i dramat, då jag alltid försöker undvika att nudda växterna vid vattning sedan ett spinnutbrott för några år sedan.  

Jag är rädd att hela min blomsamling kan komma att gå förlorad, lite beroende på vad detta visar sig vara. Det är svårt att bekämpa något, när man inte riktigt vet vad det rör sig om. Det finns ingen ohyra/löss i nuläget och jag har granskat växterna med förstoringsglas, i vissa fall även rotklumpen.

bauhaus
2019-10-31 14:15
#5

Hej! Upptäckte nyligen likadana prickar på min monstera. Hur har det gått för dig, är de borta? Fick du reda på vad det är för något, och vad gjorde du isf åt det?

GuineaGirl
2019-11-02 15:20
#6

#5. Jag fick tyvärr aldrig reda på vad det var. Men sannolikt var det någon typ av svamp. Differentialdiagnoser är virus eller bakterier. Det fanns ingen ohyra.

Jag tog även med ett inplastat blad till Blomsterlandet, som inte heller visste.

Bägarrankan, som var värst angripen, slängde jag. Pelargonerna sprejade jag med atamonlösning upprepade gånger och knipsade bort alla angripna blad. De såg ut att trivas med detta och blommade på fint, långt in på hösten. Men alla pellisar vissnade som vanligt ner och dog, när jag tog in dem för vintern. 😕

På klätterkallan tog jag bort alla svartfläckiga blad och hällde på kanel. På monsteran tog jag bara bort den del av bladet som var drabbad, och slutade spreja växten med vatten. (Ingen bra idé att helt sluta spreja, för ett år senare fick den spinn istället - de gillar när det är riktigt torrt.) 😢 På aloe verans tjocka blad satt fläckarna bara ytligt och gick att torka bort med atamonlösning. 

Fläckarna har hittills inte kommit tillbaka. De spred sig inte heller till fler växter.

Annons:
Upp till toppen
Annons: