Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Ohyra, skadedjur och sjukdomar

Vad kan detta bero på?

2018-07-25 16:28 #0 av: Aaangelica

Hej!
Jag är långt ifrån kunnig inom det mesta som har med blommor/plantering att göra och behöver därför lite hjälp.
Fick smultron samt jordgubnsplantor av min mamma för några månader sen, dem har växt riktigt ordentligt sen dess men har nu börjat få en del hål i bladen. Vad kan det vara och vad kan man göra åt det?
Är lite rädd att hela plantorna ska bli förstörda.
Bifogar bilder, de första på smultronen och de andra jordgubbarna.
(Ja, jag ska plantera om dem båda inom närmsta tiden till större krukor)

Tacksam för hjälp! 🌼

Anmäl
2018-07-25 16:36 #1 av: Wonnalesan

Ser ut som larvhål, kålmask, fjärilslarv. Kolla undersidan om du ser små prickar av ägg eller någon larv. De kan sitta var som helst på plantan ibland i jorden, använd blomspruta med lite milt såpvatten. Men det kan vara svårt att få bukt med. Mvh/WL

Anmäl
2018-07-25 17:00 #2 av: Tant Grön

Larv, snigel eller kanske tvestjärt.

Anmäl
2018-07-25 17:17 #3 av: Aaangelica

Tack för svar.
Jag tycker jag har kollat dem noga innan, men tydligen inte, för nu har jag ute igen och kikade och hittade denna krabat.
Gissar på att han kan vara den skyldige, såg dock inga fler.

Tvestjärt har jag gott om här på kvällarna också.

Anmäl
2018-07-25 17:27 #4 av: Tant Grön

Det är nog den som gnagt

Anmäl
2018-07-25 18:21 #5 av: Aaangelica

Finns det något man kan göra för att förhindra att fler hittar dit? Eller är det bara hoppas att det där var den enda och att plantorna inte förstörs mer?

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.