Annons:
Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 1278 ggr
Aaangelica
2018-07-25 16:28

Vad kan detta bero på?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Hej! Jag är långt ifrån kunnig inom det mesta som har med blommor/plantering att göra och behöver därför lite hjälp. Fick smultron samt jordgubnsplantor av min mamma för några månader sen, dem har växt riktigt ordentligt sen dess men har nu börjat få en del hål i bladen. Vad kan det vara och vad kan man göra åt det? Är lite rädd att hela plantorna ska bli förstörda. Bifogar bilder, de första på smultronen och de andra jordgubbarna. (Ja, jag ska plantera om dem båda inom närmsta tiden till större krukor) Tacksam för hjälp! 🌼

Annons:
Lussan20
2018-07-25 16:36
#1

Ser ut som larvhål, kålmask, fjärilslarv. Kolla undersidan om du ser små prickar av ägg eller någon larv. De kan sitta var som helst på plantan ibland i jorden, använd blomspruta med lite milt såpvatten. Men det kan vara svårt att få bukt med. Mvh/WL

Tant Grön
2018-07-25 17:00
#2

Larv, snigel eller kanske tvestjärt.

Aaangelica
2018-07-25 17:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Tack för svar. Jag tycker jag har kollat dem noga innan, men tydligen inte, för nu har jag ute igen och kikade och hittade denna krabat. Gissar på att han kan vara den skyldige, såg dock inga fler. Tvestjärt har jag gott om här på kvällarna också.

Tant Grön
2018-07-25 17:27
#4

Det är nog den som gnagt

Aaangelica
2018-07-25 18:21
#5

Finns det något man kan göra för att förhindra att fler hittar dit? Eller är det bara hoppas att det där var den enda och att plantorna inte förstörs mer?

Upp till toppen
Annons: