Annons:
Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 2209 ggr
fridelfina
7/7/18, 10:34 PM

Om plantera havtorn

Går det att plantera havtorn där det är solljus hela dagarna och behöver den några särskilda förutsättningar för att trivas mer än att man ska ha både han och honplanta? Bor i Stockholmsregionen.

 
 

Annons:
Carmarino
7/10/18, 10:10 AM
#1

Här är lite tips om havtorn. De verkar trivas bäst i full sol. 🙂

https://www.odla.nu/inspiration/havtorn


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
7/10/18, 8:37 PM
#2

Vår står i full sol och trivs bra.

Stolt ägare till fem La permer

fridelfina
7/18/18, 8:29 PM
#3

Å, tack för länken, då blir det havtorn Romeo och Julia till hösten 😎

 
 

Carmarino
7/19/18, 11:35 AM
#4

Lycka till! Hoppas vi får se bilder på paret sedan. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Underbarn
7/20/18, 6:38 AM
#5

Syrran har flera träd och de står i full sol, måste ha både hanar och honor för att få bär :)

Magi-cat
7/21/18, 10:15 AM
#6

Åh, jag skulle gärna plantera havtorn! ☀️
Men vi har lerjord, jag undrar om det går? Det står att det ska vara neutral sandhaltig jorde…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
tk1971
7/21/18, 7:00 PM
#7

Själv så har jag hämtat några plantor från kusten där jag växte upp (finns stoora snår där) och planterat i min trädgård. Första gången gick det helt åt skogen. Inför andra testet läste jag att det är viktigt att få med bakterierna som deras rötter samarbetar med, så vi var noga med att få med en hel del jord kring rötterna. Och den här gången verkar de ha tagit sig. De har överlevt förra vintern, och även denna extremsommar…  men de är inte så stora än. Och jag vet inte om alla är av samma "kön"…

Magi-cat
7/21/18, 7:02 PM
#8

#7 Men vad härligt att de tog sig! Intressant med de samarbetande bakterierna…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tant Grön
7/22/18, 1:54 PM
#9

Ser att "Odla.nu" säljer havtorn billigt. Mitt favorithavtorn  Ljubitetskaja för 79 kr.

https://www.odla.nu/shop/trad-buskar/frukt-bar/havtorn-ljubiteskaja.html

===

Åsa S
7/22/18, 4:56 PM
#10

#6 Så kinkiga är inte havtorn, havtorn är superpopulär på odlingslotterna där jag odlar och de växer bra hos alla som planterat dem och sätter mycket bär. Och du odlingfältet är på gammal sjöbotten = rätt mycket lera så plantera på du de lär växa. Jag har inte velat ha dem på odlingslotterna eftersom de är stickiga och det bara blir jobbigt när man ska odla grönsaker. Vi skaffade dock en sommarstuga för 2år sedan så nu har min man fått äntligen fått plantera ett helt gäng med havtorn och det är lera där med och den var ganska blöt och dyig i våras men havtornen växer och ser bra ut, vet att det finns havtorn på en sommarstugetomt i närheten som ser ut att ha stått där en längre tid så de verkar även växa bra i det här området.

Magi-cat
7/22/18, 5:00 PM
#11

#10 Just gammal sjöbotten är det! 

Tack för tips, jag ska absolut pröva! 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tant Grön
7/22/18, 5:07 PM
#12

Bara man inte har mycket sork. Dom kan totalförstöra havtornsplantor.

Magi-cat
7/22/18, 5:08 PM
#13

Huppss….Får be katterna om specialbevakning av havtornet….😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Tant Grön
7/22/18, 5:10 PM
#14

Jo, katter är bra att ha. 🙂

fridelfina
7/22/18, 11:01 PM
#15

JO, bilder kommer när jag planterat!

Kul att höra att de inte är så kinkiga! Och Romeo och Julia skulle väl inte vara speciellt taggiga om jag läste rätt 😃

 
 

Upp till toppen
Annons: