Annons:
Etikettergräsmattorgrovplaneringgödsling
Läst 1598 ggr
fridelfina
2018-07-07 12:53

Förbereda för gräsmatta

Har en tomt som fått "sköta sig själv" sen vi byggde hus och grovplanerade ytan. Nu är det diverse egenfrösatta växter, som gråbo, "fuskprästkragar", rödklöver, maskrosor, tistel, olika strågräs mm. Hur gör man bäst inför att vi kör ut gräsmattejord och sår gräsmatta? Jag pallar inte att gå och rycka allt som inte ska vara där då det är massor!

Jag skulle vilja plasta in hela marken, ca 300 kvm, ett tag så att allt under dog och sen lägga på jorden. Men är det överdrivet? Finns annat sätt? Jag förslog för maken att vi skulle fixa en jordfräs och köra över allt med men det går inte då det inte är tillräcklig jordmån, det är sten under.

 
 

Annons:
annia1
2018-07-08 03:16
#1

Det här med växter är inte min grej. Med tanke på det väder vi har så är mitt förslag att du går till en riktig trädgårdshandlare eller granngården på din ort och frågar dom om råd både vad gäller ogräset, men även om det ens är ide att anlägga gräsmatta om du nu planerar för det i år..

För ska man anlägga gräsmatta så måste man vattna under en längre period. Med det väder vi har så blir det mer än normalt. Och om du inte har bevattningsförbud på din ort så räkna med att du kan få det och då dör ju den nya gräsmattan. Kolla med din kommun om dom räknar med att det ev ska bli. Så planerar du för en gräsmatta i år så kanske du får tänka om.

När det gäller det ogräs du har. Fråga även hur du ska göra med det, du kan ju ta en bild på hur det ser ut nu. Men för min personliga så skulle jag bara se till att få bort blomstänglarna som finns sen bara klipp ner resten med tex en kantsax. Sen ta det vartefter det kommer upp nytt när gräsmattan börjat växa. För även ha i åtanke att när du lägger på ny jord så är risken rätt stor att du får med en del ogräs från den jorden. En stark bra gräsmatta hjälper till att hålla ogräs borta.

När det gäller fuskprästkrage och rödklöver det skulle jag inte göra nåt åt. För som det är så ger det näring åt humlor och bin.

Jo en sak du säger att du inte pallar att rycka. Om du verkligen vill försöka få bort det så räcker det inte med att rycka eftersom du då lämnar rötter kvar. Så då är jobbet i stort sett ogjort.  Utan du måste då använda tex maskrosjärn eller nåt annat verktyg och du får ta de en och en så du får med så mycket rötter du kan.

.

fridelfina
2018-07-08 21:54
#2

Tack för ditt långa svar! Jo, det är varmt så jag vet att det inte är läge nu. Ville bara kunna planera och förbereda för en sen augustisådd. Men det låter ju bra att en gräsmatta kan vara dämpande i sig själv, det visste jag inte 👍

Det med att rycka, det är ju därför jag inser att jag inte kommer att lyckas med det! Men jag får göra som du föreslår, prata med tex granngården om tips på vad jag kan göra med hela projektet!

 
 

annia1
2018-07-08 22:20
#3

Jo är gräsmattan bra skött så håller den en del ogräs borta. För då får inte ogräset kraft helt enkelt. 

En sak jag kom på senare. Vad jag kan komma ihåg så bör man nog köra med jordfräs innan man börjar på med  gräsmattan, men du skriver att det inte går hos er då ni har sten. Så oavsett vilket sätt ni kommer välja så kommer ni få göra mer än normalt.

Så ett alternativ, även med tanke på det väder vi har. Nåt som jag nog själv skulle satsa på. Att köpa hem ordentligt med jord och lägga på, men sen köpa färdig gräsmatta på rulle och lägga ut. Du får visserligen vattna den också till en början, men gräset är ju  redan etablerat/uppväxt så den har större chans att klara även den sortens väder vi har nu. Är ju ingen som vet hur länge detta kommer vara.

.

fridelfina
2018-07-18 20:34
#4

Tack det är nog ett väldigt bra tips, som du skriver så är ju gräset etablerat redan!

 
 

Lona
2018-07-20 19:48
#5

Jag skulle skippat anläggning av gräsmatta denna säsongen, faktiskt. Det kommer att dröja länge innan balansen är återställd efter den här extrema torkan. En ny gräsmatta, vare sig den är på rulle eller man sår gräsfrö, är ganska känslig och behöver som sagt vattnas mycket.
Med andra ord, det är rätt stor risk att du lägger ner både tid, pengar och massa arbete till ingen nytta alls.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

annia1
2018-07-22 02:56
#6

Det där att det tar lång tid innan balansen är återställd. Det gäller ju sånt som finns sen förut. 
När man planterar nytt så är det två saker som är viktiga. Förarbetet sen vattning. Så länge man inte har bevattningsförbud så tror jag inte det är nå större problem.

Men det är ju nåt som dom säljer gräsmatta på rulle kan tala om. Och de kan ju också tala om vilket förarbetet som krävs. För för just fridelfina så blir det nog extra jobb då de inte kan fräsa. 

Sen det där med att vänta. Det är ingen som vet vad vi har för väder nästa år. Vi kan ha lika då också eller kanske ännu värre.

.

Annons:
fridelfina
2018-07-22 23:04
#7

Jo, jag inväntar ju hösten och hoppas på att det är ok med vattennivåerna då så att det går att vattna ordentligt! Men vi får vänta och se hur det är.

 
 

Sindri
2018-07-28 11:45
#8

Vi anlade en helt ny gräsmatta för snart 30 år sedan.
Det absolut viktigaste är underarbetet! Låt det ta tid och gör det själv!
Vi schaktade bort ca 1 dm av den gamla jorden, grävde upp ogräsrötter, krattade ut och körde med en liten handvält. Vi väntade flera veckor för att ta ev överlevande ogräs. Sedan lade vi på jord och rätt mycket sand, gräsmatta växer bra i sandjord och det dränerar och håller mossan borta. Så välta igen och vattna mycket. 
Vi förhandsbeställde antal kvadratmeter gräsmatta och bestämde ungefärlig leverans.Väntade tills prognosen inte lovade sol och värme på någon vecka.

Då ringde vi efter rullarna med gräs, lät dem inte leverera en dag innan den var färdig att rullas ut - den torkar oerhört fort. V hade inskrivet på beställningen att de skulle vara nyupptagen.

Utrullningen blev i slutet på augusti efter den rätt "normal" svensk sommar. I år skulle vi kanske väntat ett tag till, eller gå efter väderprognoser. 

De som levererade mattan var väldigt imponerade av underarbetet.
Mattan blev väldigt fin och jämn och höll sig så i ca 20 år innan mossan började bre ut sig. Men det beror kanske på våra förhållanden på tomten.

I år hoppas vi fått naturlig hjälp att bli av med en hel del mossa, annars så gör den ju mattan mjuk så vi jobbar inte så hårt på att bli av med den. 🙂

fridelfina
2018-08-08 23:15
#9

Tack för ditt svar Sindri och härligt att höra om er gräsmatta som hållit så länge! Nu har vi faktiskt börjat dra ogräs ändå så jag hoppas på att vi får lite bättre grund än att låta det vara bara. Men det är jobbigt på så stor yta, vi har väl kommit knappt halvvägs i denna värme. Blir mest på kvällen man orkar gå och hacka och dra upp. Men det blir väl klart till slutet av augusti/början på september och det blir säkert lagom för rulle eller sådd, vilket som.

 
 

Lona
2018-08-09 16:41
#10

#6, Det var främst vattnet jag tänkte på faktiskt, den här sommaren är ju helt konstig. Visst, nästa sommar kan bli likadan men låt oss hoppas att den blir mer normal!
Här blir det sannolikt inget planterat till hösten men var och en gör ju som den vill.🙂


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

fridelfina
2019-10-18 20:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Lite uppdatering på plats kanske och bild! Som ni ser blev det en gräsmatta. Vi sådde gräsfrön och gödning hösten 2018 och har kört på påfyllning, gödning och påfyllning hela våren 2019 och det blev så här fint! Blev en magnolia träd planterat i år också! Lite fläckar saknar gräs, men för min del gör det inget alls

 
 

Sindri
2019-10-18 20:21
#12

Vad fint! Ja, det gäller att jobba på ordentligt i början, det lönar sig i längden!

Upp till toppen
Annons: