Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Fröer och frösådder

Färgglada Ringblommor

2018-07-06 15:31 #0 av: Mooniq

Förr tyckte jag att Ringblomma var en lite tråkig blomma. Inte nu längre. Finns flera olika sorter med en mängd olika färger och nyanser. Växtkraftiga och lättskötta. 

När blomman blommat ut -innan den vissnar - så dra av blombladen och lägg i lite Olivolja extra virgin eller kallpressad mandelolja - Blir en jättefin hudolja som är lugnande, speciellt för ekesemhud och psoriasis. 

Lite bilder av mina Ringblommor. 

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar

Anmäl
2018-07-06 16:42 #1 av: beem

Jag har också tänkt att Ringblomman är lite tråkig men ser nu de fina färger som finns.

Om snöret inte håller, utan går av, är det bara att försöka med ett annat snöre. /Nalle Puh

Anmäl
2018-07-06 16:51 #2 av: Caeli

Vackra blommor!🏵️
Tycker bara det värsta med dem är att de frösår sig så väldigt. Har man en gång sått ringblommor så har man dem i MÅNGA år framåt... Men på rätt plats så är de fina! 😀

10% av livet är underbart, 10% är svårt, 80% är vad du själv gör det till.
Anmäl
2018-07-06 17:11 #3 av: Mooniq

#2 Caeli -nyp av blommorna innan de vissnar så slipper du fröställningarna. Jag samlar ihop dem och en del av dem säljer jag på tradera eller ger bort till vänner. 

Anmäl
2018-07-06 17:14 #4 av: Mooniq

För några år sen hade jag en Ringblomma som heter Neon - den lös rejält, den ska jag ha nästa år. Här några gamla bilder. Efter Neon har jag köpt flera olika varianter och jag uppskattar dem och färgskiftningarna. 

Anmäl
2018-07-06 18:31 #5 av: beem

Så vackert. Nu ligger Ringblomma i planeringen för nästa år. Man kan ju plocka in en bukett till bordet om man vill.

Om snöret inte håller, utan går av, är det bara att försöka med ett annat snöre. /Nalle Puh

Anmäl
2018-07-06 20:26 #6 av: Caeli

#3 Ja, får nog göra det! Men oftast blir det någon som "smiter igenom"...😄 Ska försöka komma ihåg att testa tipset med hudoljan också!

Mycket fina blombilder som du tagit!

10% av livet är underbart, 10% är svårt, 80% är vad du själv gör det till.
Anmäl
2018-07-06 20:35 #7 av: Mooniq

#6 Caeli - tack. jag springer runt som en tok med mobilen, älskar blommor och färger och försöker hitta möjligheter. Tycker det är kul att sitta o pilla med korten. Glad

Anmäl
2018-07-06 21:43 #8 av: Pyttelite

Härliga bilder och variationer.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Anmäl
2018-07-06 23:48 #9 av: VoxBauers

Vad kul med olika färger!

www.voxbauers.weebly.com                                                                  www.cornishrex.se

Anmäl
2018-07-07 07:42 #10 av: MonicaLagerquist

Missade att så ringblommor i våras och det ångrar jag nu.

Jag brukar torka blommorna och ha i sallader på vintern när det behövs lit extra färg i salladen.

S*Blå Katten Cornish Rex och La Permuppfödning.

Anmäl
2018-07-09 09:46 #11 av: Mooniq

De första blommorna har jag klippt av och dragit av blombladen på och lagt i kallpressad olja. Fin-fint för huden. 

Anmäl
2018-08-18 07:18 #12 av: Mooniq

Efter blommor kommer frön, har börjat plocka de som är torra och mer lär det bli. Om nån vill ha så hojta till med adress i eposten så skickar jag ett gäng. Det blir blandade färger från sommaren blommor. De blir ca 50 cm höga och är riktigt lättskötta. 

Anmäl
2018-08-18 09:20 #13 av: MonicaLagerquist

Jag vill gärna ha

Monica Lagerquist

Lagundavägen 16

74960 Örsundsbro

Hur mycket vill du ha för fröna?

Anmäl
2018-08-18 09:25 #14 av: Mooniq

#13 MonicaLagerquist - du får dem. Jag kommer att få mängder av fröer 

Längre fram kommer jag även ha fröer av Atlasblomma, Vinda & Fjäderclarkia

Skickar idag. 

Anmäl
2018-08-21 16:31 #15 av: MonicaLagerquist

Tack snälla för fröerna de kom idag.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.