Annons:
Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 1953 ggr
Mattisson
7/3/18, 7:51 PM

Hjälp att identifiera bärträd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hejsan!

Skulle uppskatta lite hjälp att identifiera ett bärträd som växer på vår uteplats. Har nyligen flyttat hit och har en liten 1.5 års kille som springer runt och stoppar allt i munnen. Skulle kännas lite tryggare om jag visste vad :). Lägger med några bilder.

/Thomas

Annons:
Pyttelite
7/3/18, 8:09 PM
#1

Lite svårt att se kan du klyva en frukt så vi får se hur de ser ut inuti?

Tror inte att det är något giftigt men kan inte bestämma mig. 🙂

Ser väldigt likt ut paradisäpple - rosa blommor på våren och sura frukter som man kan göra mos eller gelé på.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Åsa S
7/3/18, 8:29 PM
#2

Det är plommon möjligtvis körsbärsplommon med tanke på att de ser rätt små ut och barken i topparna är rödaktig, det är inte paradisäpple/prydnadsäpple då hade de haft en fluga i änden på frukten.

Pyttelite
7/3/18, 8:32 PM
#3

Jag tyckte också att det kunde vara plommon det var därför jag ville se ett kluvet :) I vilket fall är det inte giftigt.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Mattisson
7/3/18, 8:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#4

Tackar för svar!

Lägger med ett par bilder till, en för att se att dom är rätt små, samt ett kluvet.

/Thomas

Åsa S
7/3/18, 8:44 PM
#5

Japp plommon och lär vara körsbärsplommon blir gula eller röda som mogna. Danskarna kallar dem mirabeller och det kallas de även lokalt på många håll i Sverige, går utmärkt att äta + göra sylt på.

Pyttelite
7/3/18, 8:48 PM
#6

Himla goda om jag inte minns fel inga sura äpplen här inte. Fina bilder, perfekt kluvet!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Mattisson
7/3/18, 8:51 PM
#7

Trevligt! Trädet är helt fullt med kart, så hade nästan räknat med att det inte var ätbart :)

Tackar för hjälpen!

/Thomas

Tant Grön
7/3/18, 9:13 PM
#8

Tänkte på krikon när jag såg bilden.

Vixxen
7/4/18, 12:48 AM
#9

Körsbärsplommon!

Upp till toppen
Annons: