Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Rosor

Ros Nostalgie

2018-07-01 08:44 #0 av: Mooniq

Hej

Jag köpte en tvåfärgad ros som jag har blivit helt kär i. Nostalgie heter den och jag måste åka till plantskolan o se om de har nån mer kvar. Ska chansa o  plantera i pallkrage så den kommer upp lite från markytan. 

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar

Anmäl
2018-07-01 09:38 #1 av: Wonnalesan

Vilken skönhet!

För två år sedan fann jag också en ros som jag blev så kär i.  Ghislainde de Filigonde. Den ändrade färg under hela blomningen, det enda jag saknar från förra boendet! Lycka till med dina rosor! önskar WL

Anmäl
2018-07-01 09:39 #2 av: tk1971

Ja, det är en fin ros. Tyvärr kan jag inte ha den pga för kyligt klimat här.

Själv är jag väldigt förtjust i en annan ros som skiftar i olika gula och rosa nyanser: "Peace". Jag har två stycken i kruka, så att jag kan försöka få dem att överleva vintern.

Anmäl
2018-07-01 10:56 #3 av: Mooniq

googlade både Peace och Filigonde - jättefina blommor. Älskar oxå rosor som skiftar i gult/rosa. I Göteborg finns två fina stora parker - Trädgårdsföreningen och Botaniska trädgården och jag tror jag sett båda sorterna där. 

I mitt förra hus hade jag Honungsros - en enorm växt med klasar av rosor och som doftade lång väg - helt underbara. Nu hyr jag stuga men har frågat hyresvärden om jag får sätta en Honungsros eller Vresros och det har han sagt ja till. Så jag ska kolla runt lite. 

Bilden är Honungsros

Anmäl
2018-07-01 12:39 #4 av: Mooniq

Så åkte jag till Ica och handlade och där hade de små fina kruk-rosor. Jag köpte 6 st och så parkerade jag dem allesammans i den ena pallkragen.  Hoppas kruk-rosorna blir lite större än vad de är just nu. 

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.