Annons:
Etikettrosor
Läst 2003 ggr
Mooniq
2018-07-01 08:44

Ros Nostalgie

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej

Jag köpte en tvåfärgad ros som jag har blivit helt kär i. Nostalgie heter den och jag måste åka till plantskolan o se om de har nån mer kvar. Ska chansa o  plantera i pallkrage så den kommer upp lite från markytan.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
Lussan20
2018-07-01 09:38
#1

Vilken skönhet!

För två år sedan fann jag också en ros som jag blev så kär i.  Ghislainde de Filigonde. Den ändrade färg under hela blomningen, det enda jag saknar från förra boendet! Lycka till med dina Rosor! önskar WL

tk1971
2018-07-01 09:39
#2

Ja, det är en fin ros. Tyvärr kan jag inte ha den pga för kyligt klimat här. Själv är jag väldigt förtjust i en annan ros som skiftar i olika gula och rosa nyanser: "Peace". Jag har två stycken i kruka, så att jag kan försöka få dem att överleva vintern.

Mooniq
2018-07-01 10:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

googlade både Peace och Filigonde - jättefina blommor. Älskar oxå Rosor som skiftar i gult/rosa. I Göteborg finns två fina stora parker - Trädgårdsföreningen och Botaniska trädgården och jag tror jag sett båda sorterna där. 

I mitt förra hus hade jag Honungsros - en enorm växt med klasar av Rosor och som doftade lång väg - helt underbara. Nu hyr jag stuga men har frågat hyresvärden om jag får sätta en Honungsros eller Vresros och det har han sagt ja till. Så jag ska kolla runt lite. 

Bilden är Honungsros

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Mooniq
2018-07-01 12:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#4

Så åkte jag till Ica och handlade och där hade de små fina kruk-rosor. Jag köpte 6 st och så parkerade jag dem allesammans i den ena pallkragen.  Hoppas kruk-rosorna blir lite större än vad de är just nu.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Mooniq
2018-08-08 14:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

En månad senare ser det ut som min Nostalige-ros trivs och även mina små Ica-rosor har växt till sig både på bredd o höjd. Hoppas de överlever vintern i pallkragen. Nostalige har växt rejält på en månad och nu kommer mängder av knoppar. 😃😍

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Mooniq
2018-08-14 09:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#6

Nya knoppar -lite fler bilder.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
Vixxen
2018-08-14 23:57
#7

Oj, så tjusig! 🌺

Mooniq
2018-09-02 09:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#8

I morse, 2 september tog jag dessa bilder på Ros Nostalige som kämpar vidare med nya knoppar. Nu har det blivit normalväder med regn och lite kyligare nätter. Ser att bladlusen invaderat de flesta av mina växter, speciellt Luktärterna som jag sprejar med såpvatten. De yttre bladen blir lite skadade av vind och regn men det kommer mängder av knoppar - riktigt kul. 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Vixxen
2018-09-02 13:22
#9

Tjusigt!

Upp till toppen
Annons: