Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Fruktträd, bärbuskar och bärväxter

Hur beskära förstört äppelträd

2018-06-04 18:36 #0 av: Volpes

Hej. I vintras fick vi besök av en hel del harar som i princip gnagde bort hela vårt äppelträd. mirakulöst nog så har den nu börjat få små skott. Så min fundering är nu bör jag beskära trädet och ta bort de döda grenarna? Eller borde jag göra det i höst?

Anmäl
2018-06-04 19:18 #1 av: Codonopsis

Det ser ut som om hela stammen är ringbarkad nästan ända upp, det måste väl vara rådjur som varit i farten, en hare når inte så högt.

Tyvärr, det kommer aldrig att bli något äppelträd av detta, trädet är för svårt skadat. Att det kommer några skott längst ner har ingen betydelse, det blir aldrig ett träd igen.

Anmäl
2018-06-04 20:46 #2 av: Sindri

Nej, köp ett nytt träd och  hägna in det hela vägen upp, alt bygg en bur av kycklingnät.

Det kan kännas hopplöst att fajtas mot rådjur, men de som bor häromkring gillar i alla fall inte blodmjöl.

Anmäl
2018-06-05 00:09 #3 av: Volpes

Det är faktiskt harar som har gjort det :p Det kom så pass mycket snö här uppe (dalarna) i år så trädet böjde sig och hararna kom högt upp. Såg aldrig några rådjurspår runt trädet utan bara harspår :p

Hmm, vad synd. Jag som trode att det hade klarat sig :(

Anmäl
2018-06-05 06:23 #4 av: Emo

Har du plats till det, så tror jag att det bästa är att vänta och se hur det går. Såga bort det som är helt dött och ge resten en chans. Jag hade sparat trädet. Det är så kul när det går bra.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel  och Psykologi
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Anmäl
2018-06-05 12:39 #5 av: Volpes

#4 Ja, jag funderar på att göra det ändå, det står ju inte i vägen :)

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.