Annons:
Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 1841 ggr
Volpes
2018-06-04 18:36

Hur beskära förstört äppelträd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej. I vintras fick vi besök av en hel del harar som i princip gnagde bort hela vårt äppelträd. mirakulöst nog så har den nu börjat få små skott. Så min fundering är nu bör jag beskära trädet och ta bort de döda grenarna? Eller borde jag göra det i höst?

Annons:
Codonopsis
2018-06-04 19:18
#1

Det ser ut som om hela stammen är ringbarkad nästan ända upp, det måste väl vara rådjur som varit i farten, en hare når inte så högt.

Tyvärr, det kommer aldrig att bli något äppelträd av detta, trädet är för svårt skadat. Att det kommer några skott längst ner har ingen betydelse, det blir aldrig ett träd igen.

Sindri
2018-06-04 20:46
#2

Nej, köp ett nytt träd och  hägna in det hela vägen upp, alt bygg en bur av kycklingnät.

Det kan kännas hopplöst att fajtas mot rådjur, men de som bor häromkring gillar i alla fall inte blodmjöl.

Volpes
2018-06-05 00:09
#3

Det är faktiskt harar som har gjort det :p Det kom så pass mycket snö här uppe (dalarna) i år så trädet böjde sig och hararna kom högt upp. Såg aldrig några rådjurspår runt trädet utan bara harspår :p

Hmm, vad synd. Jag som trode att det hade klarat sig :(

Emo
2018-06-05 06:23
#4

Har du plats till det, så tror jag att det bästa är att vänta och se hur det går. Såga bort det som är helt dött och ge resten en chans. Jag hade sparat trädet. Det är så kul när det går bra.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Volpes
2018-06-05 12:39
#5

#4 Ja, jag funderar på att göra det ändå, det står ju inte i vägen :)

Upp till toppen
Annons: