Annons:
Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 1017 ggr
[Rhonda]
5/31/18, 10:17 AM

Vresros.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gick en lång runda igår för att se om jag kunde hitta lilla katten Lillis som försvann i branden i söndags. (här på min gata, Dahlborgsg i Nybro.) Varje dag har jag varit ute o letat efter henne.

Men i alla fall så tog jag bilder på de underbart doftande vresrosorna. De är inte inhemska här o de som är förvildade håller på att tränga ut den naturliga floran.

Annons:
Maria
6/3/18, 12:05 PM
#1

Jag bara älskar Vresrosor men har också hört att de är ett otyg.

I min rabatt på utsidan har jag tre sorter. Bland annat den dubbla du visar på bild och en vanlig enkel plus en vit. De har tagit över rabatten fullkomligt men jag låter det vara så. 🙂De är så tacksamma för man kan klippa dem när som helst och hur hårt som helst. De kommer tillbaka lika fina.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Pyttelite
6/3/18, 10:00 PM
#2

Problemet med versrosen är inte att man planterat den i sina villaträdgårdar. Jag tycker själv att doften är härlig en varm sommar- dag eller kväll. Problemet blev när man trodde att vresrosen skull kunna binda jord och sand vid kustnära stränder. Det var då det spårade ut!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Rhonda]
6/4/18, 7:44 AM
#3

#2 Just precis! Tyvärr så hjälper det inte att ta bort alla från ständerna om de finns kvar i trädgårdarna, 

http://supermiljobloggen.se/nyheter/2015/07/norge-forbjuder-pobelvaxter

Pyttelite
6/4/18, 8:05 AM
#4

Fast det är inte från trädgårdarna de spridits utan genom medveten utplantering som sedan gått snett. Rosorna har använts för att binda sanden. Det är skillnad på hur lupiner och vresrosor kommit att bli invasiva arter.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Rhonda]
6/4/18, 8:22 AM
#5

#4 Jo, det känner jag till.

Upp till toppen
Annons: