Annons:
Etikettvad-är-det
Läst 1672 ggr
GardenTourist
2018-05-31 08:32

Är detta kungsljus

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det har varit så himla varmt så blommorna kom upp o försvann jättefort. Jag han inte ta någon bättre bild innan de redan börjat vissna Men är det här kungsljus ? Eller vad är det ?

If the whole world was blind, how many people would you impress?

Annons:
GardenTourist
2018-05-31 08:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Och den här färgen också

If the whole world was blind, how many people would you impress?

Carmarino
2018-05-31 09:18
#2

Nej, det är inte kungsljus. Vad jag vet finns det bara gula kungsljus och blommorna växer tätt ihop.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kungsljus


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tant Grön
2018-05-31 16:58
#3

Kan vara en sort som jag odlade för många år sedan, Violkungsljus.

Sjuttan
2018-05-31 23:04
#4

Verbascum, Violkungsljus. Jag har vita, rosa o lila.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

GardenTourist
2018-06-01 12:19
#5

Violkungsljus? Häftigt , då vet jag . Kan jag flytta på dem nu medans jag fortfarande ser färgen ? Eller hur gör jag ? Är det perenn?

If the whole world was blind, how many people would you impress?

Sjuttan
2018-06-15 18:06
#6

Ja den är perenn. Att flytta perenner mitt i växtsäsongen är mkt vanskligt. Under en kall och blöt sommar är risken mindre, i sol och värme, nej! En metod som jag brukar använda om jag måste flytta en perenn, är att använda en gammal jordkällare. Vattnar växten rikligt dagen innan. gräver upp den med så stor jordklump som möjligt, ställer den i en plasthink eller plastkasse med en skvätt vatten och bums in i jordkällaren. Låt den stå där några dagar, kanske en vecka. Ta sedan ut den o kolla att den inte börjar sloka. ser den okej ut så plantera den och skugga den om det blir soligt. Det är enklast genom att köra ner ett par stakar med en säck påträdd så att det "segel" som bildas skuggar växten. Enl min erfarenhet funkar detta på flera perenner. problemet är väl att få fatt på en jordkällare. Förlåt sent svar, har legat på sjukhus och inte sett din undran. Lycka till!

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Annons:
Sjuttan
2018-06-16 11:05
#7

Glömde betona att när man planterar ner växten på sin nya plats, måste gropen vattnas riktigt rejält innan man sätter ner plantan.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Tant Grön
2018-06-16 11:29
#8

Har man ingen jordkällare, vilket alla människor borde ha, 🙂så får man se till att skugga växten och skydda mot blåst under första veckan. T.ex. kan man trä över en vit plastpåse och förankra med pinnar och stenar e.d.

Upp till toppen
Annons: