Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Vad är det?

Är detta kungsljus

2018-05-31 08:32 #0 av: GardenTourist

Det har varit så himla varmt så blommorna kom upp o försvann jättefort. Jag han inte ta någon bättre bild innan de redan börjat vissna

Men är det här kungsljus ? Eller vad är det ?

Anmäl
2018-05-31 08:33 #1 av: GardenTourist

Och den här färgen också

Anmäl
2018-05-31 09:18 #2 av: Carmarino

Nej, det är inte kungsljus. Vad jag vet finns det bara gula kungsljus och blommorna växer tätt ihop.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kungsljus

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-05-31 16:58 #3 av: Tant Grön

Kan vara en sort som jag odlade för många år sedan, Violkungsljus.

Anmäl
2018-05-31 23:04 #4 av: Sjuttan

Verbascum, Violkungsljus. Jag har vita, rosa o lila.

Anmäl
2018-06-01 12:19 #5 av: GardenTourist

Violkungsljus? Häftigt , då vet jag . Kan jag flytta på dem nu medans jag fortfarande ser färgen ? Eller hur gör jag ?
Är det perenn?

Anmäl
2018-06-15 18:06 #6 av: Sjuttan

Ja den är perenn.
Att flytta perenner mitt i växtsäsongen är mkt vanskligt.
Under en kall och blöt sommar är risken mindre, i sol och värme, nej!

En metod som jag brukar använda om jag måste flytta en perenn, är att använda en gammal jordkällare.
Vattnar växten rikligt dagen innan. gräver upp den med så stor jordklump som möjligt, ställer den i en plasthink eller plastkasse med en skvätt vatten och bums in i jordkällaren.
Låt den stå där några dagar, kanske en vecka. Ta sedan ut den o kolla att den inte börjar sloka. ser den okej ut så plantera den och skugga den om det blir soligt. Det är enklast genom att köra ner ett par stakar med en säck påträdd så att det "segel" som bildas skuggar växten.

Enl min erfarenhet funkar detta på flera perenner. problemet är väl att få fatt på en jordkällare.

Förlåt sent svar, har legat på sjukhus och inte sett din undran.

Lycka till!

Anmäl
2018-06-16 11:05 #7 av: Sjuttan

Glömde betona att när man planterar ner växten på sin nya plats, måste gropen vattnas riktigt rejält innan man sätter ner plantan.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.