Annons:
Etiketterlökväxterknölväxter
Läst 1706 ggr
[Gnagare2]
2018-05-29 15:53

Hur odlar man potatis?

Är det svårt? Med risk för att låta väldigt okunnig nu,men jag har äntligen plats för att odla lite vad jag vill,och  vill gärna odla egen potatis,bland annat.

I vilken jord trivs potatisen bäst i?  Förodlar man i hink först?  Berätta allt ni vet om att odla egen potatis🙂 Bör kanske även nämna att jag bor i Norrland. Är det för kallt för potatisen häruppe?  Eller går det bra att odla i allafall?

Annons:
[Hayabusa]
2018-05-29 16:04
#1

Skulle vilja påstå att det är enkelt. Skaffa/köp sättpotatis och låt dem "förgro" dvs det kommer utväxt på dem. Har du förvarat potatis hemma i skafferiet ett tag så vet du vad jag menar. Sedan är det bara att plantera i jord, lämplig temp gissar jag runt 8-10 grader. En decimeter under jord och "lagom" avstånd :)

Du behöver inte förgro potatisen, men det snabbar på processen så klart.

Maria
2018-05-29 16:05
#2

Norrländska mandelpotatis som är så gott😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

satsuke
2018-05-29 16:08
#3

Ja, det är enkelt att odla potatis! Det finns många olika sorter, så det kan vara värt att fråga när du köper så du får en sort som passar där du bor.

Potatisen vill inte ha för kraftig "fet" jord utan mer mager jord. T ex: om man har för mycket gödsel så blir det inga potatisar utan bara blast…

När plantorna har kommit upp en bit så brukar man kupa upp jord runt plantorna i rader.

[Hayabusa]
2018-05-29 16:12
#4

Mitt förslag på sort är Bintje. De är väldigt lätta att sköta/odla.

Maria
2018-05-29 16:13
#5

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Gnagare2]
2018-05-29 16:54
#6

Tack för alla tips!

 Jag tittade runt på lite youtube videor i detta ämne och i en video sa dom att man inte ska köpa sättpotatisen i vanlig matbutik. För då kan det spridas sjukdomar till jorden. Stämmer detta? 

Var ska jag köpa sättpotatisen  om inte i vanlig matbutik? Vad tror ni?

Annons:
[Hayabusa]
2018-05-29 17:06
#7

#6 Finns många ställe att välja på. Bauhaus har t ex. Har du någon lantbrukare i närheten som odlar potatis, så kan du säkert köpa där.

Upp till toppen
Annons: