Annons:
Etikettvad-är-det
Läst 579 ggr
Pyttelite
2018-05-27 14:06

Är det någon som känner till denna ört?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Frösådd flerårig ört

Jag frösådde en ört som jag faktiskt inte kommer i håg namnet på. Den växer i en urna på balkongen och den vissnar ner nästan varje år - dock ej detta år.

Den klara att torka ut nästan helt - har en solig balkong och den har fått klara sig där i flera veckar med bara ett litet vattenmagasin.

Okänd ört

Ingen kryddoft och oansenliga blommor

Det är inget ogräs men den är mycket grön och fyller hela krukan - ingen utpräglad kryddoft heller blommorna sitter under de översta bladrosetterna och är oansenliga så vad fasiken var det jag sådde?

Är det någon som kan komma med tips?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
[Rhonda]
2018-05-28 06:54
#1

Var det utländska fröer du köpte?

Pyttelite
2018-05-28 09:21
#2

Den är köpt i Sverige förmodligen av någon av de större fröfirmorna men för typ 7-8 år sedan. Kan vara ännu längre tillbaka. Jag hade en fröpåse som inte var använd - har inte samma exemplariska ordning som du :) Slängde ner innehållet i en kruka och nu kommer den upp varje år.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Rhonda]
2018-05-28 10:30
#3

Jag håller på googla efter plantan. Förmodligen ingen svensk planta. Har du försökt med växt apps?

Har du några fröer kvar?

Pyttelite
2018-05-28 11:07
#4

Så snällt att du försöker. Har inte kollat via ngn app än och påsen är väck säkert pågrund av att det var en självklarhet då :) Tyvärr är minnet kort!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Rhonda]
2018-05-28 12:35
#5

Kort men gott!! 

Har den vanliga rötter eller lökar eller rhizomer?

Skulle jag kunna få köpa ett skott av dig?

Pyttelite
2018-05-28 20:05
#6

Hm, ska kolla hur de ser ut undertill och visst kan du få ett skott om det bara funkar så även det måste testas först.🙂


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
[Rhonda]
2018-05-29 07:54
#7

Tack snälla men den behöver inte vara rotad. 🌺

Upp till toppen
Annons: