Annons:
Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 831 ggr
Derrtag
2018-05-22 18:58

Rör mig ej-planta sjuk??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Mina nästan 1 månad gamla rör mig ej plantor har växt jättebra hittils, men de senaste 2-3 dagarna så började de se sjuka ut. Plötsligt dök små, ljusgröna/gula fläckar upp på bladen, dessa blad blev sedan snabbt gula och föll ner. Jag har flera krukor på samma plats, och det händer i alla. Det fick mig att tänka på ohyra, men när jag kollade så hittade jag ingenting alls… De bleka, gul/ljusgrönaktiga, sjuka bladen är inte längre känsliga och stänger sig inte vid berörning. Jag är såååå förrvirrad, det hände så plötsligt! Vad kan det vara? Övervattning? (Vattnar alla krukorna ungefär samtidigt) För mycket sol/torrka? Ohyra? Bilden visar bladen när de är fläckiga, samt hur de blir när de blir helt gula.

Annons:
Åsa S
2018-05-23 11:30
#1

Näringsbrist möjligtvis

Derrtag
2018-05-23 20:39
#2

#1 tack för dvar, gav dem lite näringstillskott idag, får se om de blir bättre:)

Tant Grön
2018-05-24 09:38
#3

Odlade den på 70-talet. Det brukade bli en del gula blad som föll av. Har hört att man inte skall hålla på och peta på den för att plantan blir stressad då.

Huygens
2018-05-24 19:17
#4

Hur överlever plantan ute i naturen?

Derrtag
2018-05-25 07:04
#5

#4 Jag brukar inte peta på dem, som du sa använder ju växten mycket energi till det. Men de stänger sig även om man sprejar eller lyfter krukan, så jag undrar lite oxå om det #5 skrevXD

Huygens
2018-05-25 12:21
#6

Växer plantan i en öken så den slipper regndroppar?

Det hade inte gått i Atacama, där den listiga guanacon aldrig rycker upp växterna med rötterna utan bara betar ner till marken så att växten kan växa upp igen. Jag antar dock att det inte fungerar för en rör-mej-ej.

Annons:
Derrtag
2018-05-31 18:55
#7

#6 De växer i Mexico tror jag det var, och de behöver rätt så fuktigt luft… :D

Upp till toppen
Annons: