Annons:
Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 1138 ggr
sparrowcrazy
5/20/18, 7:48 PM

Odla i tunnor efter spolarvätska?

Hejsan, hade en liten fråga.

Förra året köpte vi två stora blåa tunnor, sådana som man ofta ser i trädgårdar som står och samlar vatten:

http://www.autoparts.se/sv/articles/2.38.2178/arom-dekor-spolarvatska-koncentrerad

Nu frågade vi gubben som sålde dem om de var säkra att använda till odling eller uppsamling av vatten till att vattna växter med. Jodå sa han, det har det bara varit spolarvätska i.

Ok… nu har vi ingen bil så jag var väl inte jättesäker på vad det innehåller men googlade och den verkade ok..

Vi fick dom och det fanns en del vätska kvar i botten. Nu läser jag innehållet ordentligt och där står det att det innehåller glykol! Inte är väl det ofarligt!

Vi hade tänkt odla potatis i tunnorna, men det är väl inget man bör fundera på nu?

Det finns fortfarande en hel del vätska kvar i botten som vi tänkt hälla över i burkar och lämna på farligt avfall, men det lär ju vara lite svårt att skölja ur tunnorna för resterna kommer ju hamna ute i naturen om vi spolar av det.

Någon som har en bra ide vad man skulle kunna göra för att får tunnorna rena och användbara utan att riskera förgiftning av sig själv och naturen?

Annons:
MonicaLagerquist
5/20/18, 8:05 PM
#1

Åk till en biltvätthall och tvätta ur tunnorna där.😎

Stolt ägare till fem La permer

beem
5/20/18, 9:26 PM
#2

Fråga på en bensinmack hur du ska rengöra dem.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

72mm
5/20/18, 9:35 PM
#3

Varför skulle det vara farligare att dumpa små rester av något långt borta från dina odlingar än att spruta det på diverse bilrutor först? 100% av innehållet i de där tunnorna kommer ju ut i naturen genom naturlig användning i alla fall. 

Jag hade tagit högtrycks-sprutan och bara sköljt ur dem noga.  Även om det troligen är biologiskt nerbrytbart vill man kanske inte odla i rester av tensider och glykol.  

#1 Var väl annars en praktiskt och bra lösning.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

sparrowcrazy
5/21/18, 4:06 PM
#4

Tack för svaren, tyvärr har vi ingen bil och ingen möjlighet att ta med två tunga tunnor till en bensinmack.

#3 Nja, det påstår jag inte att det är, men sen så tycker jag inte man bör dumpa det i naturen genom vanlig bilspolning heller. Det bidrar faktiskt till en väldigt dålig miljöeffekt och om något så borde vi begränsa det i alla fall.

Gronstedt
5/22/18, 7:06 PM
#5

Tunnorna du länkat till är en sort som inte innehåller glykol … ? 

Om det ändå är en sort som innehåller glykol, gör så här: Töm tunnorna i lämpliga kärl för avfallshantering. Häll någon liter vatten i varje tunna, skaka och häll över i lämpliga kärl för avfallshantering. Upprepa. Den lilla rest som sedan är kvar kan du utan större miljösamvete låta rinna ut i avloppet när du diskar tunnorna.

Upp till toppen
Annons: