Annons:
Etiketterfröerfrösådder
Läst 764 ggr
_anne_kristiina
5/20/18, 3:52 PM

Odla honungsmelon från kärna

satte 6 kärnor från en honungsmelon. Dom kom upp snabb och började växa. Blev så snabbt högre att bladen upptill tyger ner plantorna. Fyra stycken hann gå av innan jag sådde om dom så att dom satt lite glesare. Men dom fortsätter att växa med tunn "gren" och håller på snart gå av. Vad göra? Ska jag sätta stödkäpp med tråd fast stjälken är så tunn? Har någon lyckats med köpa-färdigt-krydfor? Har planterat om en basilika direkt efter köp och sätt vattning genom garn som suger upp vattnet och basilikan tar när den behöver. Läste om detta någonstans. Tacksam för tips!

Annons:
Pyttelite
5/20/18, 4:13 PM
#1

Det låter onekligen spännande med ditt melonförsök. Kanske är det så att den har det för bra i början så att den ränner iväg. Har annars ingen erfarenhet av meloner.

Däremot har jag berättat om min Basilika i länken nedan. Den har varit fantastisk och den vägrade att vissna ner som de flesta andra kryddväxter jag köpt i matvaruaffären. 

Jag har nu tagit en massa skott som gett fina rötter i vatten och som nu är planterade i kruka. 

https://krukvaxter.ifokus.se/discussions/5adb0e0f8e0e7431f5004eef-basilika-i-kruka-ta-sticklingar


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Kirnzy
5/20/18, 4:17 PM
#2

Ja man behöver binda upp honungsmelonplantor (tror det gäller alla melonsorter), man behöver även oftast binda upp frukterna när de kommer. Jag planterar ofta om köpta örter. Bland annat basilika, persilja, mynta, citronmeliss och rosmarin tycker jag är hur enkla som helst, jag ger dem bara väldigt mycket vatten. Speciellt basilika har jag behövt vattna orimligt mycket, jag tvivlar starks på att det skulle räcka med "vattning genom garn". De enda jag inte får att överleva är dill och koriander..

Upp till toppen
Annons: