Annons:
Etikettvad-är-det
Läst 2956 ggr
LasseISvenljunga
5/13/18, 3:09 PM

Ogräs?

Vi har ett antal av dessa i gräsmattan, någon som upplysa om vad det är?

Annons:
Odd
5/13/18, 3:39 PM
#1

Parkslide? Fallopia Japonica

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Tant Grön
5/13/18, 3:45 PM
#2

Parkslide, ett ogräs som är nästan omöjligt att utrota.  Klipp gräset ofta kanske kan hjälpa.

LasseISvenljunga
5/13/18, 3:52 PM
#3

Nja, tycker bladen är fel för det. Påminner om en bild av en hjärna uppifrån.

Tant Grön
5/13/18, 3:58 PM
#4

Ser ut som typiska parkslide när skotten är små, låt ett skott växa upp så får du se.

Codonopsis
5/13/18, 6:18 PM
#5

Tråkigt men, det är parkslide.  Det bör väl finnas något buskage i närheten varifrån de sprider sig eller så har du fått in dem med anläggningsjord om du har en nyetablerad gräsmatta.

Här kan du läsa om hur husägare kämpat mot detta otyg:

https://www.byggahus.se/forum/threads/parkslide-varning-foer-att-koepa-hus-tomt-med-parkslide.235412/

Jogge29
5/14/18, 10:40 AM
#6

Tror inte det är parkslide, bladen stämmer inte. Ser mer ut som en Mahonia!

Annons:
[rumelle]
5/14/18, 10:49 AM
#7

Ja, det ser precis ut som det där jag drog upp ur gräsmattan igår. Och parkslide stämmer absolut med det större beståndet som finns bredvid gräsmattan. Hade ingen aning om vad det var. Och nu när jag läser om det hade jag hellre varit glatt ovetande! Vilken mardröm! 😮

Codonopsis
5/14/18, 12:48 PM
#8

Tror inte det är parkslide, bladen stämmer inte. Ser mer ut som en Mahonia!

Mahonias blad är parbladiga, en städsegrön växt med blanka blad, liknar inte alls växten på bilden.

Om man kollar närmare på bilden ser man skotten som dyker upp i gräsmattan, långt ifrån varandra. Det stämmer helt överens med växtsättet för parkslide eller någon av släktingarna.

Odd
5/14/18, 4:14 PM
#9

Om ni drar upp dem, tänk på att inte slänga dem i komposten, elda hellre upp skiten så att ni inte riskerar att sprida dem ännu mer =P

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Upp till toppen
Annons: