Annons:
Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 1425 ggr
[Rhonda]
5/5/18, 12:24 PM

En fråga om låg rosenböna

Har nu köpt fröer till rosenböna "Hestia Dwarf" en låg sort. Kan jag ha dem i balkonglådan? Den blir ca 45cm hög. Den passar till att odla i kruka.

https://www.wexthuset.com/froer-lokar/froer/fro-till-artor-bonor-baljvaxter/froer-till-rosenbona-hestia-dwarf

Annons:
MonicaLagerquist
5/5/18, 12:32 PM
#1

Jag hade rosenböna i låda förra sommaren och det fungerade bra.Jag hade en hög med nätspaljé som klätterstöd.

Stolt ägare till fem La permer

[Rhonda]
5/5/18, 12:59 PM
#2

En avlång balkonglåda alltså?

MonicaLagerquist
5/5/18, 1:11 PM
#3

#2 Nej en hemsnickrad trälåda. Ungefär dubbelt så stor som en normal balkonglåda.

Stolt ägare till fem La permer

[Rhonda]
5/5/18, 1:13 PM
#4

Nu trodde jag att alla förstod vad jag menade med en 'balkonglåda'. En sådan där 'gammaldags' avlång alltså som man hänger på räcket men allt har förändrats så balkonglåda kan tydligen betyder vilken låda som helst nuförtiden.  Nu har jag lärt mig något idag!

Pyttelite
5/5/18, 6:24 PM
#5

Vilken trevlig sort du hittat - ser verkligen intressant ut med det kompakta växtsättet. Det ser nästan inte ut som att du skulle behöva någon spaljé alls med det buskiga utseendet.

När jag tittar runt står det mest om förkultivering i mindre kärl och utplantering i krukor med diameter kring 45 cm. 

Risken du tar när du planterar i för litet kärl är snabbuttorkning i kombination med sämre utveckling men du skulle kunna prova för att eventuellt plantera om lite senare om du ser att det inte går.

Annars skulle jag nog ta en djupare låda eller en större kruka. IKEA har lite större och djupare blomlådor men tveksamt om de är hängbara.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Rhonda]
5/5/18, 7:06 PM
#6

Jag har stora blomkrukor jag undrade bara om en vanlig balkonglåda var för grund för att ha några plantor i.

Sådana här:

https://www.granngarden.se/balkonglada-structure-vit/p/1166027

Annons:
Pyttelite
5/5/18, 7:53 PM
#7

Om man läser alla rekommendationer pratas det mest om sådjup, avstånd mellan rader och plantor eller diameter på kruka inte djupet på krukan eller behållaren.

Bönor behöver ju inte planteras så djupt och många större krukor med den rekommenderade diametern har en höjd kring 30 cm så jag skulle chansa på att det funkar fint. Möjligen det där med vattningen då - att man får vattna oftare.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Rhonda]
5/5/18, 7:54 PM
#8

Då prövar jag. Tack!

Upp till toppen
Annons: