Annons:
Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 1745 ggr
Mellux
4/29/18, 2:18 PM

Nybörjare jordgubbar

Jordgubbar! 

Jag ska hämta 15 jordgubbsplantor utav en som skänker bort dom. Tänkte plantera några själv i krukor/blomlådor och ställa ut på balkongen och ge mamma de jag inte har plats med.

Har aldrig haft jordgubbar/trädgårdsväxter förut så har lite frågor, hoppas ni kan hjälpa! 🙂

1. Har googlat runt lite, de står att man ska gödsla jorden innan man planterar jordgubbarna. Vilket gödsel kan man använda sig utav, strör man bara över det eller blandar i jorden? Hur mycket är lämpligt? Kan jag stoppa ner plantorna direkt eller måste man vänta någon vecka eller så? 
2. Vilket jord passar bäst? 
3. Något annat man bör tänka på när man skaffar jordgubbar?
4. Läst att man bör blanda ner sand i jorden hur mycket menas då och kan man använda vilken typ av sand som helst?

Mamma är nog också nybörjare men hon bor i hus så hon har möjlighet att plantera dom ute. Något speciellt även hon bör tänka på?

Har någon här jordgubbar på balkongen kan ni visa hur ni löst det ?😃

Annons:
Åsa S
4/29/18, 3:11 PM
#1

Använd typ krukväxtjord eller urnjord det räcker det finns näring i den jorden, man ska INTE gödsla en massa innan plantering då får man bara  en massa stora fina blad och inga bär.  Bättre gödsla efter skörden och man kan vattna med i stort sett valfri gödning som man hittar i handeln bara det inte är gräsmattegödning funkar t.o.m att vattna med guldvatten efter skörden. Och nej man måste inte blanda ner sand, hur man jordförbättrar ute i trädgården beror på vad man har för jord, jag som har lerjord blandar ner kompostjord för att öka mullhalten vid plantering  det brukar räcka + jag gödslar med hästgödsel efter skörden.

Något man brukar tänka på är att gärna använda virusrensat och friskt material när man börjar ett nytt land men då måste man köpa plantor i handeln, men får man gratis kan man ju testa blir det inte bra kan man ju köpa nästa gång.

Sindri
4/29/18, 3:17 PM
#2

Antagligen så köper du jord till dina gubbar och då är den fullgödslad. Köp bara inte krukväxtjord med små kulor i, utan vanlig planteringsjord. Man skall inte gödsla för mycket på små plantor utan det är bättre att gödsla på efter hand.

Hönsgödsel (om du och dina grannar står ut med lukten!), annars kogödsel, och det lägger du på lite då och då under sommaren. Tyvärr finns det mest i stora säckar, men din mamma kanske köper och då kan du ta hem lite då och då. Eller ha en egen säck hos henne.

Att odla på höjden är smart när man har en lite yta. Det finns stora krukor som har hål utefter sidorna för jordgubbar eller smultron. Det här var också en kul grej

https://www.shopcorn.com/excellent-garden/tower.html

Jag har aldrig blandat sand i jorden, det har gått bra ändå. Din mamma bör bara tänka på att inte sätta plantorna för tätt och gödsla under de första veckorna.

Ett nät för att skydda för fåglar. 

Utlöparna på din mammas plantor kommer själva att gräva ner sig i jorden, men du måste  försöka rota dina innan det blir kallt annars fryser de. 
Inför nästa vinter bör du skydda krukan underifrån och runtom med gamla filtar, frigolit, etc.

Upp till toppen
Annons: