Annons:
Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 2447 ggr
Galenidjur
2018-04-22 13:58

Pelargonproblem

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Vad är det som händer med dessa pelargoner? 

Den som är mestadels grön ser ut att må bra, förutom att bladen börjar bli torra i kanterna. Den andra pelargonens blad blir liksom slappa och sen skrumpnar de ihop undan för undan. 

Jag fick dem i tisdags och det enda jag gjorde var att ge dem en liten liten skvätt vatten, sen har jag låtit dem vara. De står i ett söderfönster.   Jorden är lite fuktig, men inte blöt.  Idag grävde jag upp den färgglada pelargonen för att se om den kanske ändå hade rotröta, men rötterna är vita och fina.  Fattar ingenting 🤔

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Annons:
Galenidjur
2018-04-22 14:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

gör såhär istället då bilderna skiftar så snabbt

Detta är en excalibur. Den såg lite klen ut redan när jag fick den , men jag tänkte att det kanske berodde på frakten… Men tydligen inte. Två dagar efter att jag fick den hade hälften av bladen "sloknat" och dött…

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Pyttelite
2018-04-22 14:21
#2

Det är svårt att exakt säga vad det beror på jag kan bara komma med troliga förslag.

När en växt plötsligt får bruna kanter kan det tyda på stress. Och stressad blir växten av snabba klimatförändringar. Det kan vara så att det varit för kallt, för varmt eller för torrt under frakten.

När väl växten blivit stressad är den som vi människor mottagliga för ohyra och sjukdomsangrepp.

Jag skulle reklamera växten. Känns inte riktigt som att du själv hunnit ta död på den under den korta tid du haft den. 

Annars skulle jag ta bort allt det bruna och vara försiktig att ställa krukan i direkt solsken men ändå ljust. Ett grundfel man brukar göra är att öka vattningen när de bruna bladen kommer - gör inte det!

Om den redan är fuktig så låt den torka upp innan du vattnar igen. Se till att luftfuktigheten är ok och sedan får du vänta och se om den repar sig.

Kolla om du ser någon synlig ohyra - vilket jag inte tror det finns någon men man vet inte.

Det allra troligaste är att det hänt något under transporten.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Galenidjur
2018-04-22 14:37
#3

#3 ja jag får mejla och reklamera helt enkelt.  Tror att Excalibur är bortom räddning faktiskt.  Det är bara några mycket små  blad kvar liksom. Trist!

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

beem
2018-04-22 14:38
#4

Kan det ha varit för kallt då du tog hem växterna.

När jag tittar på det gröna Pelargonbladet tycker jag att den verkar ha spinn.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Galenidjur
2018-04-22 15:46
#5

#4 Nja. Spinn tror jag inte den har. Finns inga små "spindelnät" på den. Varför tror du det? 

Om de utsatts för för kalla temperaturer kan jag inte svara på riktigt då jag köpt dem från nätbutik.  Här där jag bor har det varit 20 + typ hela veckan, men dessa har just rest lite (från Gotland)…

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Pyttelite
2018-04-22 15:51
#6

Nu vet jag inget om din transport så det blir en allmän kommentar. En AC i bil kan vara en mycket effektiv växtdödare speciellt om man har tunnbladiga växter. Trots att det känns bra och behagligt för oss människor uppfattar inte alla växter klimatet på samma sätt.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Galenidjur
2018-04-22 15:53
#7

#6  Jag köpte dem från onlinebutik så de har ju rest en bit…

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

beem
2018-04-22 16:06
#8

#5 Jag tycker att det gröna bladet har som en lite luden hinna. Det kan vara spinn. Ibland ser man inte djuren direkt utan de upptäcks så småningom.

Om du inte tror det så är nog orsaken mer transporten - kyla eller värme.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Upp till toppen
Annons: