Annons:
Etiketterfröerfrösådder
Läst 844 ggr
Linjen
2018-04-16 21:51

När plantera ut kål?

Hej. Fick så bra tips här om kålodling för ett tag sedan, så nu kommer nästa fråga om kål. Jag har lyckats driva upp vitkål, broccoli och lite brysselkål. Det känns som att jag skulle behöva skola om dem, men jag har inte krukor till det. Men nu kommer det vara ganska varmt ute den närmsta veckan, kan jag sätta dom på friland redan nu? Jag bor i närheten av Linköping är väl zon 2 eller 3. Plantorna är inte jätte stora men jag tror inte att dom kan växa mer i sina krukor nu. Dom står på altan och är vana vid lite kyligare klimat. Hur gör ni andra som odlar kål?

Annons:
Linjen
2018-04-17 07:37
#1

Tittade på Youtube på Sara bäckmo om kål och inser att jag bör vänta med att sätta ut dom. Får se om jag kan skrapa ihop lite krukor till de största plantorna iaf.

Åsa S
2018-04-17 07:45
#2

Japp man måste vänta runt slutet på maj med fiberdukstäckning är mera lagom (är det en kall vår kan man behöva vänta till början av juni), jag brukar så mina runt påsk då brukar de vara lagom stora när de sätts ut.

Linjen
2018-04-17 10:23
#3

Ja det är nog säkrast. Vore trist om dom dog nu när jag har lagt ner så mycket tid på dom för att de ska överleva.

Upp till toppen
Annons: