Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 1106 ggr
Derrtag
4/8/18, 10:30 AM

Vad händer? Citronplanta

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Jag har en kruka som jag har flera (5) olika små citronplantor i. De mådde hyfsad bra hittils, men nu har jag upptäckt att bladen på de ser konstiga ut. Är det på grund av för liten kruka för så pass många växter? Eller kanske för lite vatten, ev. någon sorts sjukdom? Är väldigt orolig för dem…

Annons:
Derrtag
4/8/18, 10:31 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

De är ca 1 år gamla.

Sindri
4/8/18, 10:48 AM
#2

Varje planta behöver nog för det första en egen kruka.

Vintern är en svår tid för krukväxter, och framförallt tropiska och medelhavsväxter. De skall stå så svalt som möjligt (5  till 11 grader brukar mina ha), men ändå ljust. Passas för den starka vårsolen.
Man måste duscha växterna ofta, för de far väldigt illa i vårt torra inomhusklimat. Torkan gör också att de lätt drabbas av ohyra, så det första du borde göra är att kolla bladens undersidor. Har de t ex drabbats av spinn kan du hålla dem upp och ned och duscha undersidan ganska hårt med handduschen. Sköldlöss är tyvärr väldigt svåra att bli av med, bara att slänga.
Ser de friska ut så duscha plantorna med så mjukt vatten som möjligt. Aldrig duscha eller vattna med vatten direkt från kranen. (Utom då vi ohyrabekämpning som ovan)

Plantera sedan om dem så de får varsin kruka, om ett par veckor kan du börja gödsla lite. Du kan när de är nyplanterade sätta en genomskinlig plastpåse över hela krukan, men med små lufthål i. Då blir klimatet fuktigare för plantan.

Derrtag
4/8/18, 12:33 PM
#3

Tack så mycket för tipsen, ska göra allt jag jan:)

Upp till toppen
Annons: