Annons:
Etikettrosor
Läst 1149 ggr
tk1971
2018-04-07 16:06

Etableringsbeskärning?

Snart ska jag genomföra ett rätt stort trädgårdsprojekt. Jag har beställt 32 barrotade Rosor på nätet. Sorten är Louise Bugnet och meningen är att de ska bilda en häck mot gatan. 

Jag läste nånstans att man bör göra en "etableringsbeskärning" när man planterar en häck, för att plantorna inte ska växa upp till raka pinnar utan grena sig. Är detta kutym när man planterar en roshäck? Och hur vet man att växtfirman inte redan beskurit plantorna? Ibland är de ju rätt ynkligt små när de kommer, då blir det ju knappt nåt kvar av dem.

Annons:
Åsa S
2018-04-07 18:06
#1

Nej du behöver inte göra det och det finns olika skolor, många rekommenderar numera att man låter plantornas rotsystem etablera sig en säsong innan man beskär och råden för häckplantering är mera för klippta häckar som ex. liguster. När det gäller Rosor så är det råd för rosklippning du ska titta på och det är olika där beroende på vilken typ av ros det är. Vid plantering brukar man dock inte behöva beskära mer än att ta bort fula grenar. Det som är viktigare är att få ner okuleringsstället ca 10-15cm under markytan

tk1971
2018-04-07 18:15
#2

#1: ok, tack för det.

Upp till toppen
Annons: