Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Krukväxter, utomhus och inomhus

Suckulenter+vattning etc ?!

2018-03-21 20:51 #0 av: sammy78

Hej !

Har införskaffat 3 stycken suckulenter :

Aloe Cosmo
Haworthia Fasciata “big band”
Haworthia Limifolia

Det stod inte något om skötsel på växterna där dem köptes ... och det enda som står på krukan är att dem ska vattnas sparsamt !

Jag behöver tips/hjälp med hur ofta dem ska vattnas ? Och hur dem ska vattnas ? (mycket eller lite etc)
Dem står i ett fönster där dem får gott om ljus, men det är inte ett söderfönster!
Dem verkar trivas där dem står.... jag brukar ha problem med vattningen när det gäller suckulenter !

Tacksam för alla ev. svar/tips !

Anmäl
2018-03-21 21:00 #1 av: Kirnzy

Jag vattnat mina (30+ olika sorter) med ca två veckors mellanrum och då vattnar jag så att den översta jorden flyr blöt. Bättre att vattna mycket och sällan än tvärt om.

Jag har också de sorterna du har nämnt, och jag tycker inte de skadas mycket av lite övernattning heller- tycker de är jättelätta, de bara följer med år efter år :)

Ljus är de inte heller särskilt kräsna om, några av mina (bland annat howarthia) har stått med minimalt solljus i snart två år. Medans andra av samma sort står i söderfönster och mår lika bra. Men jag tycker att ett soligt icke-söder fönster fungerar bäst för mig iallafall.

Anmäl
2018-03-22 12:25 #2 av: sammy78

@ Kirnzy

Tack för svar

Kan du förklara lite mera med vattningen Glad

Menar du att du vattnar så att man övervattnar ? och sedan låter växten rinna av så att den inte står med vatten i botten ? Eller ?

Anmäl
2018-03-22 16:41 #3 av: Kirnzy

Nej, övervattnar inte. Kanske lite svårt att förklara.. men mindre krukor vattnar jag med en sprayflaska, och då sprejar jag så att det hela översta lagret blir genomblött (men eftersom det inte kommer så mycket när man sprejar så är resten av jorden torr), sen större krukor kör jag med samma idé men utan sprayflaska. Det ska kunna torka på några dagar, så jorden ska inte vara genomblöt :)

Anmäl
2018-03-25 06:32 #4 av: Emo

Jag brukar vattna mina som jag vattnar mina Saint Paulia. Jag känner med ett finger på jorden. Är den fuktig så vattnar jag inte. Är den riktigt torr så får växten vatten, men inte så att det rinner ut på fatet under krukan.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel  och Psykologi
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.