Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 1129 ggr
sammy78
2018-03-21 20:51

Suckulenter+vattning etc ?!

Hej !

Har införskaffat 3 stycken suckulenter :

Aloe Cosmo
Haworthia Fasciata “big band”
Haworthia Limifolia

Det stod inte något om skötsel på växterna där dem köptes … och det enda som står på krukan är att dem ska vattnas sparsamt !

Jag behöver tips/hjälp med hur ofta dem ska vattnas ? Och hur dem ska vattnas ? (mycket eller lite etc)
Dem står i ett fönster där dem får gott om ljus, men det är inte ett söderfönster!
Dem verkar trivas där dem står…. jag brukar ha problem med vattningen när det gäller suckulenter !

Tacksam för alla ev. svar/tips !

Annons:
Kirnzy
2018-03-21 21:00
#1

Jag vattnat mina (30+ olika sorter) med ca två veckors mellanrum och då vattnar jag så att den översta jorden flyr blöt. Bättre att vattna mycket och sällan än tvärt om. Jag har också de sorterna du har nämnt, och jag tycker inte de skadas mycket av lite övernattning heller- tycker de är jättelätta, de bara följer med år efter år :) Ljus är de inte heller särskilt kräsna om, några av mina (bland annat howarthia) har stått med minimalt solljus i snart två år. Medans andra av samma sort står i söderfönster och mår lika bra. Men jag tycker att ett soligt icke-söder fönster fungerar bäst för mig iallafall.

sammy78
2018-03-22 12:25
#2

@ Kirnzy

Tack för svar

Kan du förklara lite mera med vattningen 🙂

Menar du att du vattnar så att man övervattnar ? och sedan låter växten rinna av så att den inte står med vatten i botten ? Eller ?

Kirnzy
2018-03-22 16:41
#3

Nej, övervattnar inte. Kanske lite svårt att förklara.. men mindre krukor vattnar jag med en sprayflaska, och då sprejar jag så att det hela översta lagret blir genomblött (men eftersom det inte kommer så mycket när man sprejar så är resten av jorden torr), sen större krukor kör jag med samma idé men utan sprayflaska. Det ska kunna torka på några dagar, så jorden ska inte vara genomblöt :)

Emo
2018-03-25 06:32
#4

Jag brukar vattna mina som jag vattnar mina Saint Paulia. Jag känner med ett finger på jorden. Är den fuktig så vattnar jag inte. Är den riktigt torr så får växten vatten, men inte så att det rinner ut på fatet under krukan.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Upp till toppen
Annons: