Annons:
Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 3910 ggr
kattöga
3/17/18, 1:38 PM

Flytta Rhododendron?

Hej! Jag undrar om det går att flytta på en ganska stor Rhododendron-buske och i så fall när och hur gör man det bäst?
(Jag är inte alls kunnig om trädgårdsväxter o d.)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
MonicaLagerquist
3/17/18, 1:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag har flyttat en gigantisk  rododendron en gång.Det gick hur bra som helst. Innan jag grävde upp den så gjorde jag iordning det nya stället.

Fraktade busken i en hästtransport.

Stolt ägare till fem La permer

kattöga
3/17/18, 2:02 PM
#2

Tack! Det låter ju toppen! Busken vi har är lite större än den på din bild (mycket vacker förresten) och har brett ut sig på bredden. Men om det går att göra, så är det perfekt! Jag hoppas att det går att göra nu till våren. 

Vi planerar en rastgård till katterna och jag har läst att Rhododendron kan vara mycket giftig för katter, därför vill jag flytta på busken. (Ena katten är mycket nyfiken och tuggar gärna på lite allt möjligt.)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

MonicaLagerquist
3/17/18, 2:05 PM
#3

Jag flyttade min mitt i varmaste steksommaren.Det var en vän som köpt nytt hus och hon hade den här på tomten och ville bli av med dem.

Stolt ägare till fem La permer

kattöga
3/17/18, 2:13 PM
#4

Så bra! 

Hur förberedde du marken? Grävde en grop utgår jag ifrån, men gjorde du nå't mer? Fyllde på med särskild jord, gödsel eller annat? Jag hoppas att busken klarar flytten, den blommar helt underbart på somrarna, så jag vill göra det så bra jag kan för busken. 

P.S. Vi har en Rhododendron till, som har svårt att överleva, så jag kommer att försöka hjälpa den i vår. Den finns på en mycket solig plats.
En tredje Rhododendron vi har växer så det knakar, i skugg-läge och växer utmed en husvägg till en liten stuga i backen och är säkert 2,5-3 meter hög. (Gissar att den vuxit sig så hög pga att den söker ljuset.)
Så jag antar att Rhododendron inte gillar för soliga lägen? Eller är det bara en tillfällighet med våra Rhododendronbuskar…? 

Den jag planerar att flytta på (för rastgården) står på ett ställe där den får sol och skugga under dagen.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

MonicaLagerquist
3/17/18, 2:16 PM
#5

Jag grävde ut en stor grop la plast i botten och fyllde upp med rododendron jord .Det är skugga där den står.Tror att de vill ha lite skuggiga ställen.

Stolt ägare till fem La permer

kattöga
3/17/18, 2:40 PM
#6

Tack för hjälpen! Då vågar jag försöka flytta på den i vår och håller tummarna för att den inte blir ledsen för det! 😉

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
MonicaLagerquist
3/17/18, 2:42 PM
#7

Lycka till.

Stolt ägare till fem La permer

kattöga
3/17/18, 3:23 PM
#8

Tack! :)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Codonopsis
3/17/18, 4:30 PM
#9

Rhododendron står gärna i sol för att blomma bra men de får aldrig torka ut. 

De har relativt kompakta rotsystem så de är inte svåra att flytta. Gräv upp hela busken och sätt den på en presenning eller något liknande så kan du dra den dit där du förberett platsen för plantering. Rhododendron vill ha fluffig och syrerik jord med lågt pH värde, en grop i lera är förödande för plantan. Sätt inte plast under, det går bra ett tag men när rötterna växt ut blir det svårt för busken. Med plast i botten bryter man det naturliga kretsloppet  och det kommer med tiden att skada växten.

kattöga
3/17/18, 6:56 PM
#10

#9 Tack du också, Codonopsis! Mycket bra information också!

Bra tips och jag har nog inte tänkt att lägga plast under jorden heller (det strider mot mina "värderingar").

Men, om jag bara förstår varför/vad syftet är att en del lägger plast under, så kanske jag istället lägger ett lager med tidningspapper eller något. Det fyller antagligen en funktion, kanske att näringen i "rhododendron-jorden" inte sipprar ut för snabbt….? 

Den Rhododendron jag (motvilligt) "vill" flytta har som sagt både sol och skugga och är den som blommar allra bäst. Den som står i backen, i norrläge (mest skugga, då vi också bor i skogsmiljö), blommar faktiskt väldigt bra också. Men är som sagt flera meter hög. :) Jag älskar dem båda! Och lider med den som vi inte lyckats hjälpa hittills. (Men nu blir det förhoppningsvis ändring på det också.)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Codonopsis
3/18/18, 10:19 AM
#11

Jag vet förstås inte varför man sätter plast under växter, ibland kan det vara så enkelt att "man hört att det är bra" utan att man vet vad det är bra för.

En orsak kan vara att man inte grävt rent från ogräs, en genväg för att slippa rensa.

Ett annat skäl kan ju vara att man försöker hindra trädrötter att ta sig in i planteringen och försöker stoppa detta med plast men trädrötterna hittar in ändå. De kryper så småningom in över plastkanterna.

Våtbäddar görs ju av plast, ett försök att hålla jorden fuktig  om man har trädgård i ett riktigt torrt område.

Men en välmående plantering skall fungera som ett ekosystem där maskar, svampar och småkryp bryter ner organiskt material som växterna kan tillgodogöra sig. Med plast i botten blir det en effektiv spärr mot ett fungerande ekosystem. Maskarna t.ex. som är trädgårdens flitiga Medarbetare kommer inte ner till frostfritt djup när tjälen sätter in, inte annat levande heller.

Upp till toppen
Annons: