Annons:
Etikettträdgårdens-byggprojekt
Läst 2330 ggr
oh-la
2018-03-04 10:36

Oh-las trädgårdstråd

Äntligen får jag starta min trädgårdstråd då vi köpt hus! Tänkte att det får bli lite projekt/dagbok/ frågetråd :) det är lite tidigt än, vi får tillträde först 27/4, men planerna är i full gång ändå :) Tomten är en trädgårdstomt på nästan 4700 kvm. Ett äldre par har bott där sedan huset byggdes under 60-talet. Det är alltså en gammal trädgård. Inglasat uterum finns där jag tänkte ha större delen av årets plantering. I år blir det mest att se vad trädgården har, plus lite tomater. Jag vet via nuvarande ägare att det finns nysatta jordgubbar i trädgårdslandet, vinbär samt fläder. Huset finns i norra halland, så växtzon 1.

Annons:
oh-la
2018-03-04 16:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#1

Den här helgen har det blivit lite pysslat. Hade tänkt att jag inte skulle odla ett skvatt i år. Bor i en liten tvåa med liiiiiten uteplats. Men så blev det hus, och då börjar det klia i fingrarna! Blev två sortern tomater, en körsbärstomat, "Golden Bumble Bee" och en tomat dom kallar "Indigo Rose". Förutom det blev det en liten körsbärstomat som jag tagit frö från förra året, en dvärgtomat. De rena fröerna från förra året som jag köpte gav vansinnigt mycket tomater så vi får se vad de ger på dessa fröer. Fröerna är från Impecta. Inte många fröer i varje påse, men alla grodde förra året och gav starka, fina plantor. Förutom det satte jag på prov lite hänglobelia som jag tog fröer av förra året. Tar dom sig blir det spännande, var lita olika färger så man får se vad det blir av det :) mest på skoj som sagt. Sedan kunde jag inte låta bli, så ringblommor fick följa med. En gammaldags som dom kallar "Pacific Beauty" och en flerdubbel "Orange King" även dessa från impecta. Ringblommor frösår ju k princip sig själva så de tänkte jag så i landet vid jordgubbarna.

oh-la
2018-03-04 16:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Köpte även en skitrolig bok på rean igår av Leif Qvist, "utomhusprojekt husägarens stora handbok" har bläddrat i den flera gånger om idag!

Pyttelite
2018-03-05 20:18
#3

Jättespännande - ska bli roligt att följa!

Jag kan tipsa dig om att det brukar finnas en hel del begagna trädgårdsböcker att köpa i Second hand affärer. De kostar nästan ingenting men är ändå fortfarande läsvärda och korrekta även om det idag finns lite andra tåligare korsningar och ett litet annat mode så kan de ge en och annan idé för den trädgårdstokige.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


oh-la
2018-03-05 21:07
#4

Tack!! Bra tips. Jag älskar trädgårdsböcker (och kokböcker). Älskar att kunna bläddra, sätta lappar, stryka under och drömma mig borr. Min man förstår det inte alls. Han är en youtuber. Alöt finns där menar han, och det gör det säkert. Föredrar dock att bläddra :) Fick ett sms från min mamma som stått för vinterlogi för mina pelargoner. Hon hade tagit sig friheten att klippa ner och plantera om. Ett par sticklingar blev det också på mina mårbackor, så lite blomsterprakt blir det allt ändå. Sticklingsäsongen börjar ju nu också. Frågan är om man vågar satsa på något roligt… man vilm ku inte heller förköpa sig, fast det är lätt hänt… Vi kilade lite på växthus idag, mest för skoj skull. En dag blir det ett ordentligt sådant, uppmurat. Även gräsklipparrobot står på listan över inköp, men det blir tidigare än växthuset. En Husqvarna automower flyttar in under sommaren. Det kanske är lite fusk, men både mamma och pappa, moster samt vänner har och den gör underverk med gräsmattan. Till på köpet håller den sniglarna i schack, är tyst och ger tid som vi kan lägga på annat.

Pyttelite
2018-03-05 21:24
#5

Oh! Så många trevliga planer ni har!

Kolla gärna in lite udda uppsättningar av Pelargonsticklingar för det finns både Doftpelargoner och många andra lite udda varianter i affärerna nu.

Förutom just pelargoner har jag sett massor av Fuchsior/Bloddroppar och Flitiga Lisor att köpa. 

Man kan fröså själv också förstås om man känner för det.

Håller helt med dig om att det är något speciellt med att bläddra i böcker - visst finns det en hel del bra videor att titta på men med böcker är det något speciellt.

Har tyvärr redan samlat ihop en stor hög sedan i höstas.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


oh-la
2018-03-07 09:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Nu börjar det hända lite i odlingslådan som står här hemma! Tomaterna är på g upp och lobelian verkar också gro! Exyra roligt med lobelia och de fröer jag tog själv. Roligt atr dom verkar ha grokraft :)

Annons:
Pyttelite
2018-03-07 11:29
#7

Grattis! Nu gäller det att sköta om dom så att de blir stora och fina.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


oh-la
2018-03-07 12:15
#8

Framför allt gäller det att hålla dem borta från klåfingriga små fingrar och katter som knipsar av allt som växer :D 1,5-åringen är ibland i maskopi med djuren emot mig. Hon plockar av lock och djuren biter sönder ;) Lite orolig blir jag över att dom ska hinna bli för stora. Får flirta med mamma om tillfällig förvaring hos dom om det skulle behövas. Sju veckor kvar till flytt. På den tiden hinner nig växterna en bil. Vi satt igår och klurade på en bänk i garaget. Huset har garage i anslutning till källaren. Vi behöver inte hela garaget då vi har ladan med garage, så det är möjligt att vi sätter upp växtbelysning och använder som drivbänk till nästa säsong. Funderar även på en drivbädd utomhus i anslutning till trädgårdslandet… En fråga! Det finns inga fruktträd på tomten, och jag är sugen på två äppelträd, ett tidigt och ett vinteräpple. Ingrid marie är ju jag förtjust i, men har npgon kanske andra tips på yrevliga äpplen?

Pyttelite
2018-03-07 19:06
#9

Inga tips på trevliga äpplen mer än spaljéträd och det finns kanske ympade varianter så att du kan få flera sorter på samma träd.

När det gäller dina trädgårdshjälpredor med och utan svans så får du se det som gallringshjälp! 🙂

Tror att båda har roligt i landet och det är klart att kissen och 1.5-åring håller ihop i ler och långhalm. Jag mutade vår kisse med både det ena och det andra när jag var liten - stackars katt som fick utstå mycket!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


oh-la
2018-03-08 10:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Nu har "Indigo Rose" börjat komma upp också. Lite roligt, för dom kommer upp med en lite lila stjälk.

oh-la
2018-03-16 11:54
#11

Ett tag sedan jag uppdaterade. Vi var och hälsade på i huset för en vecka sedan och fick pratat och fikat med de som bor där nu. Verkligen ett underbart gammalt par! Vi guck igenom huset, fick lite historia och hur det var att bygga. Snln låg fortfarande på backen, men vi fick en ligen genomgång av trädgården. Ett päron och ett körsbär står där nu. Tydligen hade dom lite svårt att få träden att överleva. Huset ligger i en klyka mellan berg så jag misstänker att det är lite blött. Jag ska testa att sätta träd och dränera under i gropen med makadam och se om det tr sig bättre. Lite buskar, lagerhägg, buxbom och lökväxter finns, samt ett rött och ett svart vinbär. Ska bli hemskt spännande, bara 6 veckor kvar!

Codonopsis
2018-03-16 12:15
#12

Att gräva en planteringsgrop för träd och sätta makadam i botten har direkt motsatt effekt, vatten tar alltid den lättaste vägen och om man gör så  har man åstadkommit en damm dit vattnet rinner.  Normalt brukar man göra en upphöjd bädd, dels för att jorden sjunker ganska snabbt och då bildas en grop där vatten samlas, dels för att få god dränering ifall området är sankt.

Jag skulle nog vänta och se hur marken ser ut under hela sommarsäsongen innan jag vidtar några åtgärder.

oh-la
2018-03-16 12:52
#13

Nej, vi kommer ha att göra hela sommaren utan att jag ska gräva gropar :) först är det tak och gräsklippning som måste fås ordning på, samt ta bort lite buskar som står mot fasaden. Jag har många år på mig att plantera träd :) grejen är väl att när tiden går så långsamt som den gör nu är allt man kan att planera och drömma, så det gör jag allt jag kan! Tack för bra tips!!

Annons:
oh-la
2018-06-25 12:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Jag saknar av min gamla tråd hör igen nu när vi faktiskt har flyttat och bott in oss lite. Första potatisarna drog vi ur landet igår, tidiga Maria, första squashen tog vi till midsommargrillen. Det är verkligen en gammal uppvuxen tomt så det är superspännande att se vad som dyker upp. En del berg och stor del gräsmatta. Satte sandlådan i anslutning till trädgårdslandet, så dottern kan gräva i sitt medan jag gräver i mitt :)

oh-la
2018-06-25 12:32
#15

Denna skulle jag behöva lite hjälp att identifiera. Vad kan det vara för blomma?

oh-la
2018-06-25 12:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Testar igen…

Pyttelite
2018-06-25 21:41
#17

Kan det smalbladiga vara ngn typ av pion och det bredare sågtandade - kan det vara körsbär som sått sig självt- men nu gissar jag bara.

Kanske kan ni be om hjälp från de gamla ägarna?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


oh-la
2018-06-25 22:23
#18

Haha! Ja, jag skulle tillagt att det inte är pionen jag behövde hjälp med. Körsbär är det inte. Den står prydligt i klunga i en rabatt och en knopp är på gång. Jag känner så väl igen den från någonstans, men kan inte placera den! Gamla ägarna slipper vi gärna dra in om vi inte måste. Inte för att de inte är trevliga, utan för att det kommer komma frågor om huset, och vi har börjat riva delar av det som dom var så stolta över. Känns så hemskt att behöva berätta det på något vis, äcen om vi har goda skäl att göra det…

Pyttelite
2018-06-25 22:38
#19

Se där -  då hade jag i alla fall ett rätt - inte illa! 😃

Kan du ta en bild på knopparna får vi gissa vidare? 

Kan det vara något blåblommande - blåklocka eller det fanns något annat blåblommande i bakhuvudet men som inte kommer fram just nu.

Troligen helvit eller helröd blomma utan en gnutta blått …

Klokt val att hålla de gamla ägarna utanför - ni gör huset till ert eget!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2018-06-25 23:02
#20

Ny gissning - tänkte på Axveronika. 

Finns i olika blåa nyanser men även vit - ska bli spännande att se vad det är.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Tant Grön
2018-06-27 18:14
#21

Svårt att gissa, skulle kunna vara sköldpaddsört.

oh-la
2018-06-28 18:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Vi har haft sjukstuga hemma, så det här varit dåligt med svar. Ingen blåklocka, och inte axveronica. Blåklocka har jag bredvid, och axveronikan har en helt annan typ av blad. Sköldpaddsört känns mest troligt av de alternativ jag fått. Ny bild på knopp.

Tant Grön
2018-06-28 18:42
#23

Du kan väl lägga in en bild när den blommar.

Pyttelite
2018-06-28 19:17
#24

Ska bli spännande att se vad det blir till slut!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


oh-la
2018-06-30 13:54
#25

Verkligen! Är och kikar på den dagligen för att se vad som kommer :) nästa id-fråga. Dem här busken har vi som låg häck hemma på ett par ställen. Ger ljust röda bär. Dottern vill gärna äta dem, så jag skulle behöva veta vad det är, eller om vi behöver gräva upp den.

oh-la
2018-06-30 13:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26
Pyttelite
2018-06-30 14:14
#27

Klassiska röda vinbär inte helt mogna än röstar jag för - sura att äta nu men inte ett dugg giftiga.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Röda_vinbär


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
oh-la
2018-06-30 14:27
#28

#27, det är det inte. Vinbär har vi också på tomten :) den här busken har mindre blad och bären är färre, mindre och blir ljusare. Bladen skiljer sig också från vinbär, rundare och ljusare och kanske en fjärdedel så stora :)

Pyttelite
2018-06-30 14:31
#29

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


oh-la
2018-06-30 14:47
#30

#29, shit vad grym du är :D tack snälla för hjälpen! Då vet jag att vi kan fortsätta jobba för att hon ska låta bli bären, men att det inte gör något om det slinker ner ett. De är ju liknande Vinbär, och dom får hon ju äta så mycket hon vill.

Pyttelite
2018-06-30 14:51
#31

Tror inte det blir så många hon kommer att käka. De är inte goda. Iallafall inte om man har vinbär att välja mellan :)


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: