Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 6523 ggr
beem
2/16/18, 8:39 PM

Nerium - klippa eller ej ?

Jag köpte en Nerium i fjol våras. Den har vuxit mycket nu under vintern - i rumstemp.  Den har 2 stammar på ca 1 m vardera - inga sidoskott.

Jag har läst att man inte ska klippa på våren och sen har jag läst att man inte ska klippa den över huvud taget.  Putsa bara lite på hösten säger en del. Man behöver inte klippa - den grenar sig bra själv. Ja förslagen på nätet är många.

Jag vill korta ner den - helst till hälften. Det jag klipper av ska jag försöka rota.

Kan jag göra det nu ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Pyttelite
2/16/18, 8:58 PM
#1

I de böcker jag har varierar det lite också men vill man plantera om den så är det våren som rekommenderas.

De ska inte planteras om för ofta och inte förrän krukan blivit helt fylld av rötter. Ungefär vart annat vart tredje år.

Har man gamla vedartade exemplar kan man beskära hårt i februari men då kommer den inte att blomma till våren.

Det fungerar också bra att beskära alla sidoskott under blomknopparna för då ger man mer kraft åt blommorna.

Enda sättet är att prova sig fram - det är ju en snabbväxande växt så risken är väl utebliven blomning om växten förövrigt är frisk och har ett bra rotsystem.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[PeterTM]
2/16/18, 9:41 PM
#2

Jag brukar vilja ha riktigt stora växter, gärna så att de går upp i taket från golvet och jag har tidigare gjort så med många olika, Hibiscus, klockmalva, palmaralia och även Nerium oleander. 

För att få ogrenade växter att grena sig har jag skurit lite ovanför ett bladfäste, lagt fuktig sphagnum där och lindat Gladpack runt tills dess att jag sett att ett grenämne är på väg. Blomknoppar har jag klippt bort ända tills dess att växten gått i tak från golvet, då har jag låtit dem blomma.

Just nu har jag bara en stor palmaralia, svårt att hitta klockmalvor och hibiscus som inte är drivna att bara bli små och bära maximalt med blommor. Man kan förstås vänta ut dem, men det tar år. Nerium slutade jag med när vi fick barn och har inte skaffat någon ny.

Pyttelite
2/16/18, 9:52 PM
#3

#2 Måste se fantastiskt ut när Oleandern blommar.

Hur vinterförvarar du så stora växter eller funkar det bra i inomhusklimat? Just Oleandern är ju lite speciell även om det nu var länge sedan.

Sphagnum kan man inte få för mycket av - hörde att det skulle fungera lika bra med vitmossa som man plockar ute men jag missade att ta tillvara på det i Julas men nästa gång jag kommer åt ska jag samla en tuva.

Annars kan man föröka Oleander i vatten också.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[PeterTM]
2/16/18, 10:23 PM
#4

#3 Jag har sysslat med reptiler i hela mitt liv och tidigare har jag haft växterna i samma rum som terrarierna över vintern. Under vintervilan är det cirka 10-12 grader i terrarierummet. Nuförtiden har jag bara ett pyttelitet terrarierum och där får inga stora växter plats.

Sphagnum är vitmossa, men den som ofta säljs som vitmossa runt ju är inte alls ens mossa, utan renlav/fönsterlav. Vitmossan är ljusgrön där den växer i sumpmark, när den dör och fossileras bildas torv som sedan bryts och säljs som trädgårdstorv bland annat.

Pyttelite
2/16/18, 10:37 PM
#5

#4 Låter fantastiskt att kunna kombinera växter och reptiler även om jag inte kan något om reptiler.

Däremot har jag varit i djuraffären på reptilavdelningen för att hitta sand, lämplig till mina egna små försök till växtterrarier - mina burkar.

Jo, vitmossa känner jag till och jag hittade några fina platser i julas men hann inte plocka upp dom - man behöver be om lov förstås om man ska plocka med sig några tuvor.

Jag använder sphagnum som mellanlager i mina "burkar" istället för kemiskt kol. Vitmossa är ju antiseptisk.

Jag kommer att komplettera med kolet lite senare men just nu fungerar det bra både i ett tropiskt klimat och i ett utpräglat ökenklimat. Än har inget dött i alla fall!!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


beem
2/16/18, 10:40 PM
#6

Jag kanske ska vänta med att beskära. Jag vill inte göra så att bolmningen uteblir.

Får försöka binda upp detta rangliga exemplar då 😉

Jag hade en Oleander för några år sedan som blommade i  nästan rosa/röd  färg - otroligt vacker. Den blev aldrig lika lång och gänglig som den jag har nu.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Upp till toppen
Annons: