Annons:
Etikettrosor
Läst 2111 ggr
tk1971
2018-01-19 09:18

En fråga om rosor igen...

Nu har jag en fråga om Rosor igen. Vi funderar på att anlägga en roshäck vid tomtgränsen ut mot en gata. Det är söderläge, sandig jord och zon 4-5. Häcken kommer att bli ca 10-12 m lång och skyddas av en låg betongmur. Men vilken sort ska man välja?

Mina visioner/önskemål: lång blomningstid, gärna vita blommor (och inte typ "nyponros" utan gärna fyllda blommor), ca 1,5m hög. 

Jag har tittat lite på Louise Bugnet, men jag tar gärna emot fler tips.

Annons:
Maria
2018-01-19 09:26
#1

Jag gissar att du menar typ vresrosor när du säger nyponros.

De finns i olika färgvarianter och även med dubbla"fyllda" blommor. Vi har en dubbel vit sådan här hemma.

Som häck skulle vresrosen passa perfekt då den är väldigt tålig och man kan klippa den nästan hur som helst och när som helst.

Själv älskar jag just vresrosor för att de är så lättskötta och vackra och har en ljuvlig doft. Efter blomningen så har de stora fina röda nypon som är vackra långt in på hösten.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tk1971
2018-01-19 09:36
#2

#1: Ja, jag har också funderat på vresrosor. De brukar ju vara härdiga och friska. Men blir inte de väldigt yviga och stora? Det är inte så långt mellan häcken och huset, så jag vill inte ha nån sort som blir för bred.

Tant Grön
2018-01-19 09:39
#3

#1 Och man kan göra en god rosenlikör av blombladen. 🍸

Maria
2018-01-19 09:40
#4

#2 Det är bara att klippa. Jag klipper mina hårt. Jag har t.om ett par gånger klippt ner så att det bara varit stubbar kvar men de har snabbt kommit igen. De blir så täta och fina.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2018-01-19 09:50
#5

#3 Vad spännande🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Codonopsis
2018-01-19 17:26
#6

Vresrosor är ett stort problem numera i den nordiska naturen, speciellt vid kustområden. De sprider sig och slår ut annan växtlighet och djurliv., de skadar naturen

Om du värnar om naturen så välj något annat, det finns hur mycket som helst att välja på när det gäller Rosor.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=4573546

Annons:
Maria
2018-01-19 17:29
#7

#6 Jag kan förstå problemet men samtidigt så har man den ju under kontroll om man har den i sin egen trädgård så att säga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Codonopsis
2018-01-20 08:18
#8

Nej, man kan inte kontrollera vresrosens framfart när man väl planterat den. Nyponen är attraktiva och fröna sprids med fåglar.  Vresrosen klassas som en av våra värstingar i naturen.

http://www.naturvardsverket.se/upload/sa-mar-miljon/vaxter-och-djur/frammande-arter/ias-faktablad/k2-Fakta-dammvaxterA4-Vresros.pdf

Maria
2018-01-20 08:22
#9

Ok

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Rhonda]
2018-01-20 08:56
#10

#6 Jag känner också till det. Den är inte inhemsk här i Sverige.

tk1971
2018-01-20 09:15
#11

Gäller det där även alla de olika hybriderna av vresros? Det finns ju många såna, bl.a. den som jag funderar på.

Maria
2018-01-20 09:38
#12

Det är en hybrid jag har men jag gissar att den är lika "elak"

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tk1971
2018-01-21 14:32
#13

Tack för era tips och råd, hörni.

Nu har jag gjort beställningen. Det blev 30 st Louise Bugnet och 2 st New Dawn att ha som portal i mitten. Jag hoppas att jag klarar av detta projekt nu, jag kanske postar lite bilder senare på hur det framskrider.

Annons:
Upp till toppen
Annons: